Suomen Go-liitto ry. tiedottaa 2/95

Taas on tapahtunut yhtä ja toistakin Suomen Go-elämässä. Turnauksia on pelattu ja Kajaanissa leireilty. Ulkomaillakin on käyty pelaamassa. Nuorisotoimikunta on päättänyt avustaa kolmea parhaan nuoren 1996 EM-turnausmatkoja 2000-2500 mk:lla henkeä kohden.

Tiedote postitetaan kerhoille, jotka ilmoittanevat edelleen tapahtumista jäsenilleen. Tarkoitus on kertoa tulevista tapahtumista, esittää turnaustuloksia ja tiedottaa liiton päätöksistä.

Liiton WWW-sivu on http://www.helsinki.fi/~msiivola/sgl.html

Liiton hallitus kokoontuu seuraavan kerran Salossa 3.12. turnauksen yhteydessä.

Matti Siivola,

puheenjohtaja, Suomen go-liitto ry.

Go-kalenteri syksy 1995 - kevät 1996

Turnaustuloksia

EGF 95 Tuchola, Puola Turnauskertomus

Liiton pöytäkirjoja /viimeisin kokous

Suomen Mestaruus 1995 karsinnat sarja ja play-off

Yhteystietoja Tampereen mestaruusturnaus

Lauantaina 4.11.95 pelattiin Tampereen mestaruusturnauksen karsinta:

1. Markku Jantunen 1 kyu

2. Lauri Aapola 2

3. Tero Suomela 4

4. Jarkko Hyvärinen 6

5. Teemu Rovio 16

6. Arto Määttä 16

7. Tiina Liukkonen 18

Sunnuntaina 5.11.95 pelattiin lopputurnaus. Tulokset:

1. Markku Jantunen

2. Lauri Aapola

3. Jarkko Hyvärinen

4. Tero Suomela

Pikkujouluturnaus Salossa 3.12.1995

Kilpailupaikka Turnaus järjestetään Altin nuorisotilassa, Tuulensuunkatu 24.

Aikataulu

9.30 Ilmoittautuminen alkaa

10.00 Tervetulijaissanat ja turnauksen sääntöjen selostus

10.10 Turnaus alkaa (turnausjärjestelmän ansiosta alku ei myöhästy, vaikka suuri osa osallistujista ei olisikaan saapunut paikalle)

12.45 Lounastauko (jonka yhteydessä Go-liiton hallituksen kokous)

14.15 Turnaus jatkuu

17.00 Paritus päättyy

n. 18.00 Tulosten julistaminen ja palkintojen jako

Turnaussäännöt

Turnaus on tasoitusturnaus normaalein japanilaisin tasoituksin. Jos pelaajilla on sama luokitus, käytetään 5.5 pisteen komia. Tasoituspelissä valkoista hyvitetään 0.5 pisteen komilla tasapelin ehkäisemiseksi.

Voitosta saa yhden pisteen ja eniten pisteitä saanut on turnauksen voittaja. Tasapisteissä ratkaisee ensiksi SOS (vastustajien pisteiden summa) ja toiseksi SODOS (voitettujen vastustajien pisteiden summa).

Turnaus on non-stop -tyyppinen, joten siinä ei ole varsinaisia kierroksia, vaan vapaat pelaajat paritetaan uudelleen aikaisintaa 5 minuutin ja - jos mahdollista - viimeistään 10 minuutin kuluttua edellisen ottelun päättymisestä. Jos jonkin pelaajan odotusajat muodostuvat selvästi keskimääräistä suuremmiksi, saattavat ko. pelaajan tauot pelien välillä lyhentyä turnauksen loppupuolella myös alle 5 minuutin.

Turnauksen alusta myöhästyneet osallistujat paritetaan heti ilmoittautumisen jälkeen. Paritusjärjestelmä on sellainen, että se pyrkii mahdollisuuksien mukaan välttämään suuria luokituseroja pelaajien välillä sekä saman kerhon jäsenten välisiä pelejä.

Peliaika on 30 + 30 min. Byo-yomia ei ole, mutta toivomme pelaajien ymmärtävän, että siirrot, joiden tarkoituksena on vain kuluttaa aikaa eikä voittaa lisää pisteitä, ovat jossakin määrin hyvän tavan vastaisia.

Kun lounastauko alkaa, pelit keskeytetään siten, että kaikilla laudoilla valkoinen tekee viimeisen siirron. Lounastauon päättymisen jälkeen kumpi tahansa pelaaja voi jatkaa peliä, vaikka vastustaja ei olisikaan saapunut paikalle (musta siirtämällä ja valkoinen käynnistämällä kellon). Lounastauon aikana peliä ei missään tapauksessa saa jatkaa (miettimistä ei kukaan tietenkään voi estää).

Kun paritus päättyy klo 17.00, paritetaan vielä sen jälkeen pelaajat, jotka ovat ehtineet lopettaa edellisen pelinsä ennen klo 17.00 (paitsi mahdollisesti yksi parittomaksi jäävä pelaaja tai toisiaan vastaan jo pelanneet pelaajat). Peli katsotaan päättyneeksi, kun jompikumpi pelaaja luovuttaa tai molemmat pelaajat ovat passanneet, vaikka pisteet olisivat vielä laskematta.

Turnaus toimii tietokoneen ohjaamana. Pelaajat voivat ilmoittautua itse koneelle (varsinkin myöhästyneet). Tietokone suorittaa myös jatkuvasti automaattisesti parituksen ja kaikki käynnissä olevat pelit ovat jatkuvasti luettavissa koneen näytöltä. Pelin päättyessä kumpi tahansa pelaajista voi ilmoittaa pelin tuloksen koneelle. Turnauksen tilanne on reaaliajassa nähtävissä koneen näytöllä. Tarvittaessa järjestäjät opastavat ja avustavat koneen käytössä.

Tuomaritoiminta , pelivälineet , ennakkoilmoittautuminen , urnausmaksu

Kiistatilanteissa tuomariksi kutsutaan se pelitauolla olevista pelaajista, jolla on korkein luokitus. Koska turnaus on non-stop -tyyppinen, on tuomarin tehtävä päätöksensä ripeästi.

Tuomarin päätöksestä ei voi valittaa lukuunottamatta turnaussääntöjen tulkintaerimielisyyksiä. Niissä lopullisena ratkaisijana toimii tarvittaessa turnaussääntöjen suunnittelija Jukka Ranta.

Koska Salon Go-kerholla ei ole riittävästi pelivälineitä, pyydämme osallistujia ottamaan mukaan pelivälineitä. Toivomme, että kerhot ilmoittaisivat likimaisen arvion osanottajien määrästä etukäteen Jukka Rannalle (puh. 924-7333876).

Turnausmaksu on aikuisilta 20 mk sekä koululaisilta ja opiskelijoilta 10 mk. Niillä, jotka eivät ole tämä vuonna maksaneet Suomen Go-liiton jäsenmaksua, hinnat ovat vastaavasti 30 mk ja 15 mk.

Authentication code:

Toolbar

Comment signature

Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

Here's a short reminder on the most common formatting rules you have at your disposal. A complete list is available in TextFormattingRules.

(empty line)     Make a paragraph break.
----             Horizontal ruler
[link]           Create hyperlink to "link", where "link" can be either an internal 
                 WikiName or an external link (http://)
[text|link]      Create a hyperlink where the link text is different from the actual 
                 hyperlink link.
[text|wiki:link] Create a hyperlink where the link text is different from the 
                 actual hyperlink link, and the hyperlink points to a named Wiki. 
                 This supports interWiki linking.

*                Make a bulleted list (must be in first column). Use more (**) 
                 for deeper indentations.
#                Make a numbered list (must be in first column). Use more (##, ###) 
                 for deeper indentations.

!, !!, !!!       Start a line with an exclamation mark (!) to make a heading. 
                 More exclamation marks mean bigger headings.

__text__         Makes text bold.
''text''         Makes text in italics (notice that these are single quotes ('))
{{text}}         Makes text in monospaced font.
;term:def        Defines 'term' with 'def'.  Use this with empty 'term' to make short comments.
\\               Forced line break (please use sparingly).

|text|more text| Makes a table. Double bars for a table heading.

Don't try to use HTML, since it just won't work.

To embed images just put them available on the web using one of the approved formats, and they will get inlined automatically. To see the list of approved formats, go check SystemInfo.

To make a code block, use triple {'s to open, and triple }'s to close.

(Wondering where this text comes from? It's on a page called Edit Page Help, which you can edit too!)