Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

This page (revision-55) was last changed on 07-Aug-2010 19:56 by 84.250.166.140  

This page was created on 13-Jan-2003 17:32 by 153.1.111.99

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 6 changed one line
1990
!1990
At line 14 changed one line
1998
!1998
At line 21 changed one line
1999
!1999
At line 37 changed one line
2000
!2000
At line 46 changed one line
2001
!2001
At line 57 changed one line
2002
!2002
At line 75 changed one line
2003
!2003
At line 84 added 101 lines
!!Opiskelumenetelmiäni
!Ammattilaispelien läpikäynti
Olen vuoden 2002 loppusyksyn aikana käynyt läpi n. 400 ammattilaispeliä.
Nämä pelit ovat Lee Ch'angHo ja Yu Ch'ang-hyeok kootut pelit (nämä ovat
suurinpiirtein kaikki 90-luvun alkupuoliskon pelejä) sekä vuoden 2001
korealaisia ja kiinalaisia ammattilaispelejä. SGF-muodossa on tullut
myös tietokoneella selailtua aivan viimeisimpiä pelejä.
Erityisen viihdyttäviksi nykypeleistä olen havainnut mm. nuoren
korealaisen Lee Sedolin raivoisat vaikutusvaltapelit, jotka paljastavat
aukottomasti ammattilaispelaajien valtavan taktisen lukutaidon.
Lee Ch'angHon peleissä taas minua on kiehtonut hänen ylittämätön tilanteen
arviointikykynsä ja tarpeen vaatiessa luovat taktiset ratkaisut,
jotka ovat varmasti yllättäneet vastustajan monesti. Japanilaisista
pelaajista on minulle ainakin Kobayashi Koichilla ollut keijupölyä hänen
avausideoidensa takia.
Pelin läpikäynnillä tarkoitan 150-200 ensimmäisen laiton pelaamista
laudalle yleensä siihen pisteeseen saakka, että loput siirrot ovat
selvää loppupeliä ja taktista laskentaa. Kun tätä pelidiagrammien
lukemista on harjoitellut jonkin aikaa, pystyy vähintään kahteen
diagrammiin jaetun pelit läiskimään laudalle n. 15 minuutissa. Joskus
pysähdyn pitemmäksikin aikaa pohtimaan tilannetta, erityisesti kun
en ymmärrä jonkin siirron strategista merkittävyyttä. SGF-muotoisia
pelejä en tosin usein jaksa laiskuuttani pelata laudalle. Useimmat
kommentit, joita olen nähnyt ammattilaispelien mukana, ovat olleet
lähes täysin hyödyttömiä kehittymisen kannalta. Hyödyllisimmillään
kommentit ovat silloin, kun niissä esitetään vaihtoehtoisella diagrammilla
kyseisen tilanteen normaali variaatio ja sitten voi vertailla
pelin variaatiota tähän yleisempään ja saada näin hyödyllistä
käsitteellistä lisäinformaatiota, joka on sovellettavissa muissakin
peleissä.
Ammattilaispeleistä oppii parhaiten muotiavauksia ja josekeita. Avauksiin
kehittyy myös pelejä läpikäymällä sellainen yleistuntuma, että oppii
välttämään pahimmat strategiset sudenkuopat automaattisesti. Samalla
tapaa peleistä oppii "osmoottisesti" yleistä keskipelin luonnollista
etenemistä ja tilanteen arviointia ainakin sen verran, että tietää
milloin vastustajan moyo on niin iso, että invaasio on ainoa järkevä
vaihtoehto. Myös tyypillisten josekeiden jatkosiirtojen suhteelliset
suuruudet saavat konkreettista tuntumaa. Yleisenä strategisena periaatteena
ammattilaispelit opettavat myös sen, että jos pitää huolta omien
muotojen kivitehokkuudesta, niin aina lopulta jossain vaiheessa
seuraa pelissä hyviä asioita, vaikka olisikin jäänyt varmassa alueessa
jälkeen.
Myös kikashien ja probe-siirtojen ajoitukseen ja eräänlaisiin
go-pelin "fraaseihin" saa käsitteellisellä tasolla tuntumaa. Esimerkki
tällaisesta fraasista, joka toistuu melkein joka pelissä on yleinen
patterni: "Vastustaja pakottaa minut pelaamaan laiton X, mutta ajoitan
tämän pakotuksen mahdollistamana oman pakotuksen, joka on pisteellisesti
niin pieni, että siihen ei olisi vastattu tässä vaiheessa peliä
muuten, mutta se tekee suoran vastaamisen vastustajan ensimmäiseen
pakotukseen tarpeettomaksi. Vastustaja vastaa jälkimmäiseen pakotukseen,
jonka jälkeen itse vastaan X, mutta olen saanut hyötyä oikealla ajoituksella."
!Tsumego
Taktista lukutaitoa, joka on koko pelin perusta (vaikka ei korvaa
strategisten periaatteiden ymmärtämistä), harjoittelen tehtäviä ratkomalla.
Jaan tehtävät kolmeen eri tyyppiin sen perusteella, mitä osa-aluetta
lukemisesta ne kehittävät:
* Visualisointi - tehtävät, joiden ratkaisu on pitkä (esim. löysät tikapuut,
geta:t jne.), mutta todellisuudessa vähän haarautuva ja muodoiltaan
yksinkertainen, ratkominen kehittää kykyä kuvitella go-kiviä laudalle.
On oleellista, ettei käytä lautaa apuna tehtäviä ratkoessaan (paitsi
silloin, kun haluaa vain oppia jonkun uuden muodon tms.), vaan
yrittää laskea sekvenssit päässään.
* Avainpisteiden hahmotus - erilaiset tesuji-tehtävät, joiden avulla oppii
ymmärtämään erilaisia peleissä ilmestyviä yleisiä muotoja ja karsimaan
nopeasti taktisen laskennan haaroja. On kai ilmeistä, ettei paraskaan
pelaaja voi lukea yhtä aikaa todella leveälle ja syvälle sekvenssien
määrän räjähdyksen takia.
* Järjestelmällisyys/itsekuri - yrittää opetella laskemaan kerralla oikein
ja täsmällisesti sekä hankalissa tilanteissa pystyä järjestelmällisesti
käymään kaikki variaatiot läpi niin, ettei mene sekaisin. Esimerkiksi
Ingenious Life & Death puzzles -kirjat ovat esimerkki tällaisista
tehtävistä: Monien tehtävien ratkaisut on suunniteltu siten
"yllättäviksi", ettei niitä käytännössä voi löytää kuin tutkimalla
kattavasti eri variaatiot. Näissä tehtävissä on myös usein lievä
keinotekoisuuden tuntu eikä kyseisien muotojen ulkoaopettelulla
ole paljonkaan merkitystä normaalipelissä, jossa ko. erikoismuotoja
esiintyy äärimmäisen harvoin, mutta kärsimätön ei näitä tehtäviä
onnistu ratkaisemaan.
!Yleistä opiskelusta
Nykyisellä pelitasollani teen vielä jokaisessa pelissäni useita aika
pahoja virheitä (jopa sellaisia, jotka itse havaitsee nopeasti pelin
jälkianalysoinneissa) ja loppujen lopuksi hyväksi pelaajaksi ei tulla
oppimalla tekemään säihkyvän ihmeellisiä siirtoja vaan vähentämällä
heikkouksiaan. Tässä mielessä tehokkainta harjoittelua usein jokaiselle
pelaajalle olisi aina heikoimman osa-alueensa tunnistaminen ja
harjoittaminen. Toisaalta yleensä siihen on jokin syy, miksi tietty osa-
alue on muita heikompi: sen harjoittelu ei ole yhtä haskaa :(
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
55 07-Aug-2010 19:56 1.039 kB 84.250.166.140 to previous
54 18-Jan-2008 12:00 1.041 kB KariVisala to previous | to last
53 18-Jan-2008 11:57 1.044 kB KariVisala to previous | to last
52 02-Oct-2005 21:15 3.642 kB 81.197.77.215 to previous | to last
51 19-Sep-2005 13:03 3.731 kB 81.197.77.215 to previous | to last
50 18-Sep-2005 21:03 3.703 kB 81.197.77.215 to previous | to last
49 18-Sep-2005 20:58 3.638 kB 81.197.77.215 to previous | to last
48 18-Sep-2005 20:39 3.565 kB 81.197.77.215 to previous | to last
47 26-Jul-2005 16:06 3.501 kB 81.197.77.215 to previous | to last
46 28-Apr-2004 13:46 3.484 kB 192.100.116.143 to previous | to last
45 02-Jan-2004 12:29 3.461 kB 153.1.58.144 to previous | to last
44 02-Jan-2004 02:29 3.461 kB 81.197.69.213 to previous | to last
43 02-Jan-2004 02:28 3.461 kB 81.197.69.213 to previous | to last
42 12-Dec-2003 18:20 3.439 kB 81.197.68.66 to previous | to last
41 08-Dec-2003 15:29 3.412 kB 153.1.111.99 to previous | to last
« This page (revision-55) was last changed on 07-Aug-2010 19:56 by 84.250.166.140