Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

This page (revision-55) was last changed on 07-Aug-2010 19:56 by 84.250.166.140  

This page was created on 13-Jan-2003 17:32 by 153.1.111.99

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 1 changed one line
Tamperelainen 1 kyu
Espoolainen 4 dan
At line 3 added 8 lines
!!Linkkejä:
[Kari Visalan opiskelumenetelmät]
[Työkalu luokittajille]
At line 24 changed 2 lines
* Pelasin ensimmäisen turnaukseni 11 kyu:na, joka oli Tampereen Kani6
tammikuussa. Sijoitus 26. sija (2/5).
* Pelasin ensimmäisen turnaukseni 11 kyu:na, joka oli Tampereen Kani6.
At line 27 changed one line
* Yläkaupungin yö-turnaus toukokuussa ja 2. sija (3/5). Korotus 6 kyu:hun.
!2006
At line 29 changed one line
* Helsinki Grand Prix heinäkuussa, 17. sija (3/5).
* Turku GP:n voitto
At line 31 changed 3 lines
* Muistaakseni kävin myös Herralan kesäleirillä 1999. Ainakin
mieleeni palaa pikapelifinaali Matti Siivolaa vastaan, jonka hävisin
ajan loppumiseen damejen täytössä (kootut selitykset).
!2007
At line 35 changed 179 lines
* SM-karsinnat Oulussa 13.sija (2/5)
* Gaimportin kyumestaruus marraskuussa, 11. sija (hävisin kaikki pelini :( )
!2000
* Rabbity-6, Tampere, 4 kyu:na 4. sija (3/5)
* Ing-turnaus, 7. sija (2/3)
* Yläkaupungin yö. jaettu 3. sija (3/5)
* Turun Turnaus marraskuussa, 6. sija (3/6)
!2001
* Rabbity-6, 10. sija (3/5)
* Herralan kesäleiri, 6. sija pikapeliturnauksessa (4/6) ja
6. sija haasteturnauksessa (5/8)
* SM-karsinnat Tampereella, 10. sija (3/5), putosin b-finaalista
pienempien McMahon-lähtöpisteiden takia.
* Kisei 2001, putoaminen 2. kierroksella
!2002
* Alan taas opiskella go:ta parin vuoden pelkän kerhopelaamisen
jälkeen ja pelaamaan myös netissä.
* Kanikutonen, 3kyu:na 6. sija (4/5), korotus 2 kyu:hun.
* Jyväskylä, 4. sija (3/5)
* Kuukauden visiitti Lapinjärvellä pelaamassa paikallisessa peli-illassa
* Herralan Kesäleiri, pikapeliturnaus 9. sija (3/6)
* SM-karsinnat, 3. sija (3/5)
* Kisei, putoan 3. kierroksella, tasoitusturnauksessa 1 kyu:na
jaettu 2. sija (4/5)
* SM-sarjan B-finaali, 3. sija (3/5), korotus 1 kyu:hun
!2003
* Tampereen kerhoturnaus, 4. sija (4/6)
!!Opiskelumenetelmiäni
!Ammattilaispelien läpikäynti
Olen vuoden 2002 loppusyksyn aikana käynyt läpi n. 400 ammattilaispeliä.
Pelit ovat Lee Ch'angHo ja Yu Ch'ang-hyeok kootut pelit (,jotka ovat
suurinpiirtein kaikki 90-luvun alkupuoliskon pelejä) sekä vuoden 2001
korealaisia ja kiinalaisia ammattilaispelejä. SGF-muodossa on tullut
myös selailtua tietokoneella aivan viimeisimpiä pelejä.
Erityisen viihdyttäviksi nykypeleistä olen havainnut mm. nuoren
korealaisen Lee Sedolin raivoisat vaikutusvaltapelit, jotka paljastavat
aukottomasti ammattilaispelaajien valtavan taktisen lukutaidon.
Lee Ch'angHon suorituksessa taas minua on kiehtonut hänen ylittämätön
tilanteen arviointikykynsä ja tarpeen vaatiessa luovat taktiset ratkaisut,
jotka ovat varmasti yllättäneet vastustajan monesti. Japanilaisista
pelaajista on minulle ainakin Kobayashi Koichilla ollut keijupölyä hänen
avausideoidensa takia.
Pelin läpikäynnillä tarkoitan 150-200 ensimmäisen laiton pelaamista
laudalle yleensä siihen pisteeseen saakka, että loput laitot ovat
selvästi loppupeliä ja taktista laskentaa. Kun tätä pelidiagrammien
lukemista on harjoitellut jonkin aikaa, pystyy vähintään kahteen
diagrammiin jaetun pelin läiskimään laudalle n. 15 minuutissa. Joskus
pysähdyn pitemmäksikin aikaa pohtimaan tilannetta, erityisesti kun
en ymmärrä jonkin laiton strategista merkittävyyttä. SGF-muotoisia
pelejä en usein jaksa laiskuuttani pelata laudalle. Useimmat
kommentit, joita olen nähnyt ammattilaispelien mukana, ovat olleet
lähes täysin hyödyttömiä kehittymisen kannalta. Hyödyllisimmillään
kommentit ovat silloin, kun niissä esitetään vaihtoehtoisella diagrammilla
kyseisen tilanteen normaali variaatio ja sitten voi vertailla
pelin variaatiota tähän yleisempään ja saada näin hyödyllistä
käsitteellistä lisäinformaatiota, joka on sovellettavissa muissakin
peleissä.
Ammattilaispeleistä oppii parhaiten muotiavauksia ja josekeita. Avauksiin
kehittyy myös pelejä läpikäymällä sellainen yleistuntuma, että oppii
välttämään pahimmat strategiset sudenkuopat automaattisesti. Samalla
tapaa peleistä oppii "osmoottisesti" yleistä keskipelin luonnollista
etenemistä ja tilanteen arviointia ainakin sen verran, että tietää
milloin vastustajan moyo on niin iso, että invaasio on ainoa järkevä
vaihtoehto. Myös tyypillisten josekeiden jatkolaittojen suhteelliset
suuruudet saavat konkreettista tuntumaa. Yleisenä strategisena periaatteena
ammattilaispelit opettavat myös sen, että jos pitää huolta omien
muotojen kivitehokkuudesta, niin aina lopulta jossain vaiheessa
seuraa pelissä hyviä asioita, vaikka olisikin jäänyt varmassa alueessa
jälkeen.
Myös kikashien ja yosu-miru-laittojen ajoitukseen ja eräänlaisiin
go-pelin "fraaseihin" saa käsitteellisellä tasolla tuntumaa. Esimerkki
tällaisesta fraasista, joka toistuu melkein joka pelissä, on yleinen
kuvio: "Vastustaja pakottaa minut pelaamaan laiton X, mutta ajoitan
tämän pakotuksen mahdollistamana oman pakotuksen, joka on pisteellisesti
niin pieni, että siihen ei olisi vastattu tässä vaiheessa peliä
muuten, mutta se tekee suoran vastaamisen vastustajan ensimmäiseen
pakotukseen tarpeettomaksi. Vastustaja vastaa jälkimmäiseen pakotukseen,
jonka jälkeen itse vastaan X, mutta olen saanut hyötyä oikealla ajoituksella."
!Tsumego
Taktista lukutaitoa, joka on koko pelin perusta (vaikka ei korvaa
strategisten periaatteiden ymmärtämistä), harjoittelen tehtäviä ratkomalla.
Jaan tehtävät kolmeen eri tyyppiin sen perusteella, mitä osa-aluetta
lukemisesta ne kehittävät:
* Visualisointi - tehtävät, joiden ratkaisu on pitkä (esim. löysät tikapuut,
geta:t jne.), mutta todellisuudessa vähän haarautuva ja muodoiltaan
yksinkertainen, ratkominen kehittää kykyä kuvitella go-kiviä laudalle.
On oleellista, ettei käytä lautaa apuna tehtäviä ratkoessaan (paitsi
silloin, kun haluaa vain oppia jonkun uuden muodon tms.), vaan
yrittää laskea sekvenssit päässään. En tiedä yhtään englanninkielistä
kirjaa, joka olisi varsinaisesti keskittynyt visualisointikyvyn
kehittämiseen, mutta ainakin eräs Kiinasta löytämäni kirja tuntuu olevan
lähinnä tämäntyyppisiä tehtäviä.
* Avainpisteiden hahmotus - erilaiset tesuji-tehtävät, joiden avulla oppii
ymmärtämään erilaisia peleissä ilmestyviä yleisiä muotoja ja karsimaan
nopeasti taktisen laskennan haaroja. On kai ilmeistä, ettei paraskaan
pelaaja voi lukea yhtä aikaa todella leveälle ja syvälle sekvenssien
määrän räjähdyksen takia. Useimmat englanninkieliset tehtäväkirjat
harjoituttavat muototajua ja tehtävien ylioppimisesta toistolla
on paljon hyötyä (esim. Daviesin Tesuji ja Life&Death).
* Järjestelmällisyys/itsekuri - yrittää opetella laskemaan kerralla oikein
ja täsmällisesti sekä hankalissa tilanteissa pystyä järjestelmällisesti
käymään kaikki variaatiot läpi niin, ettei mene sekaisin. Esimerkiksi
Ingenious Life & Death puzzles -kirjat ovat esimerkki tällaisista
tehtävistä: Monien tehtävien ratkaisut on suunniteltu siten
yllättäviksi, ettei niitä käytännössä voi löytää kuin tutkimalla
kattavasti eri variaatiot. Näissä tehtävissä on myös usein lievä
keinotekoisuuden tuntu eikä kyseisten muotojen ulkoaopettelulla
ole paljonkaan merkitystä normaalipelissä, jossa ko. erikoismuotoja
esiintyy äärimmäisen harvoin, mutta kärsimätön ei näitä tehtäviä
onnistu ratkaisemaan.
!Go-teoria ja kirjat
Ainakin pelaajan uran alkuvaiheessa (15 kyu -> 5 kyu) on englannin
kielellä tarjolla runsaasti teoriakirjallisuutta, jolla voi kehittää
peliään nopeasti. Kirjoista oppii suoraan käyttökelpoisia asioita ja
vähemmän vääriä asioita, kuin vastaavasti pelaamalla itseoppinut
nettipelikonkari. Joseki-kirjoista voi tarkistaa variaatioita, joita
on esiintynyt omissa peleissään ja keskipelijoseki-kirjoista kannattaa
käydä standardisekvenssejä läpi, jotta saa uusia ideoita omaan peliinsä.
Yleisesti ottaen ne kirjat, jotka sisältävät ammattilaisen pelaamia
tai ehdottamia konkreettisia sekvenssejä, ovat hyödyllisiä.
Käsitteellisestä koneistosta (epäsuora hyökkääminen, ylikeskittyminen jne.)
kannattaa olla tietoinen ideoiden tasolla ja yrittää sitten hiljalleen saada
niihin ymmärrystä konkreettisten sovellusten kautta omassa pelissään.
!Pelaaminen
Tärkein kaikista on tietenkin itse pelaaminen. Mikään itseopiskelu ei
voi vastata varsinaista pelitilannetta, jossa vastustaja yrittää
aktiivisesti estää suunnitelmiasi toteutumasta. Turnauksissa käyminen
auttaa myös pelaamaan kellon kanssa jännittävässä tilanteessa. Itse
olen oppinut tehokkaimmin aina silloin, kun olen saanut pelata itseäni
selkeästi vahvempaa pelaajaa vastaan.
!Yleistä opiskelusta
Nykyisellä pelitasollani teen vielä jokaisessa pelissäni useita aika
pahoja virheitä (jopa sellaisia, jotka itse havaitsee nopeasti pelin
jälkianalysoinneissa) ja loppujen lopuksi hyväksi pelaajaksi ei tulla
oppimalla tekemään säihkyvän ihmeellisiä laittoja, vaan vähentämällä
heikkouksiaan. Usein tehokkainta harjoittelua olisikin heikoimman
osa-alueensa objektiivinen tunnistaminen ja harjoittaminen. Toisaalta
siihen on yleensä syy, miksi tietty osa-alue on muita heikompi:
sen harjoittelu ei ole yhtä hauskaa :(
* Turku GP:n voitto
* Suomi GP:n voitto
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
55 07-Aug-2010 19:56 1.039 kB 84.250.166.140 to previous
54 18-Jan-2008 12:00 1.041 kB KariVisala to previous | to last
53 18-Jan-2008 11:57 1.044 kB KariVisala to previous | to last
52 02-Oct-2005 21:15 3.642 kB 81.197.77.215 to previous | to last
51 19-Sep-2005 13:03 3.731 kB 81.197.77.215 to previous | to last
50 18-Sep-2005 21:03 3.703 kB 81.197.77.215 to previous | to last
49 18-Sep-2005 20:58 3.638 kB 81.197.77.215 to previous | to last
48 18-Sep-2005 20:39 3.565 kB 81.197.77.215 to previous | to last
47 26-Jul-2005 16:06 3.501 kB 81.197.77.215 to previous | to last
46 28-Apr-2004 13:46 3.484 kB 192.100.116.143 to previous | to last
45 02-Jan-2004 12:29 3.461 kB 153.1.58.144 to previous | to last
44 02-Jan-2004 02:29 3.461 kB 81.197.69.213 to previous | to last
43 02-Jan-2004 02:28 3.461 kB 81.197.69.213 to previous | to last
42 12-Dec-2003 18:20 3.439 kB 81.197.68.66 to previous | to last
41 08-Dec-2003 15:29 3.412 kB 153.1.111.99 to previous | to last
« This page (revision-55) was last changed on 07-Aug-2010 19:56 by 84.250.166.140