Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

List of attachments

Kind Attachment Name Size Version Date Modified Author Change note
pdf
gosaannot.pdf 40.7 kB 2 25-Dec-2011 18:05 87.95.2.125

This page (revision-44) was last changed on 08-Jun-2017 02:12 by 82.181.14.174  

This page was created on 09-Jan-2003 16:48 by JariKoivikko

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 5 changed one line
Joissain ohjeissahan sanotaan että pelaajan pitää päässä pelaamaan mahdollisman nopeasti ja paljon. "Hävitä sata ensimmäistä peliään nopeasti". \\
Joissain ohjeissahan sanotaan että pelaajan pitää päässä pelaamaan mahdollisman nopeasti ja paljon. "Hävitä sata ensimmäistä peliään nopeasti". \\
At line 12 changed one line
Erään mäenlaskutapahtuman jatkoilla sitten peluutin atari-goota, ja kävi ilmeiseksi, että selkeä päämäärä (vangitse yksikin kivi, ja voita) lisää opiskelumotivaatiota noin viidellä kertaluokalla; se henkilö, jota ei meinannut saada pois laudan äärestä, ei suinkaan ollut mainittu työkaveri, vaan hänen puolisonsa, joka tällöin kuuli pelistä ensimmäistä kertaa. Siis: Aloita aina atari-go:lla, (ristiinleikkaus laudan keskellä) ja peluuta sitä kahden aloittelijan välillä. Kauan. Siinä riittää ensimmäistä kertaa pelaavalle kivaa tekemistä koko päiväksi, ellei enemmänkin. Lisäponttina, atari-go:n säännöt ovat siinä määrin yksinkertaiset, ettei niitä juuri tarvitse edes selittää jollekulle, joka peliä jonkin aikaa katsottuaan haluaa itse kokeilla. Ja vielä: onnistumisen ilon määrä on koko lailla rajaton, kun pelaajat itse keksivät sellaisia hienouksia kuin "kaksois-atari" ja "tikapuut". Siis, muista ''aina'' peluuttaa aluksi atari-go:ta. Siinä oikean pelin perusasiat (kuten KNVK) tulevat opituksi puoli-itsestään. Kiitos.
Erään mäenlaskutapahtuman jatkoilla sitten peluutin atari-goota, ja kävi ilmeiseksi, että selkeä päämäärä (vangitse yksikin kivi, ja voita) lisää opiskelumotivaatiota noin viidellä kertaluokalla; se henkilö, jota ei meinannut saada pois laudan äärestä, ei suinkaan ollut mainittu työkaveri, vaan hänen puolisonsa, joka tällöin kuuli pelistä ensimmäistä kertaa. Siis: Aloita aina atari-go:lla, (ristiinleikkaus laudan keskellä) ja peluuta sitä kahden aloittelijan välillä. Kauan. Siinä riittää ensimmäistä kertaa pelaavalle kivaa tekemistä koko päiväksi, ellei enemmänkin. Lisäponttina, atari-go:n säännöt ovat siinä määrin yksinkertaiset, ettei niitä juuri tarvitse edes selittää jollekulle, joka peliä jonkin aikaa katsottuaan haluaa itse kokeilla. Ja vielä: onnistumisen ilon määrä on koko lailla rajaton, kun pelaajat itse keksivät sellaisia hienouksia kuin "kaksois-atari" ja "tikapuut". Siis, muista ''aina'' peluuttaa aluksi atari-go:ta. Siinä oikean pelin perusasiat (kuten KNVK) tulevat opituksi puoli-itsestään. Kiitos.
At line 16 changed one line
Onko se KNVK siis "Kytke Ne V*tun Kivet"? --[juhtolv]\\
Olen johdattanut monta aloittelijaa Go:n pariin. Yhdellekään, koskaan, en ole näyttänyt atari-go:ta, en edes myöntänyt sellaista peliä olevan olemassakaan (ei opetettu aikoinaan minullekaan, ja uskon, että tuo variantti olisi triviaalisuudessaan vain masentanut minut alkuunsa.) Kaikki ovat jatkaneet pelaamista. Pelin tavoite on helpointa opettaa esittelemällä ensin kivipisteytys: se joka täyttää lautaa kivillään enemmän kuin vastustaja, voittaa. Tästä vaiheesta ei ole kiire edetä piankaan eteenpäin. Sen jälkeen hyvin lyhyt askel on yleistää moderniin kiinalaiseen pisteytykseen mainitsemalla, että kivien peluun voi myös keskeyttää kun kaikki on jo varmaa, sopia yhdessä josko jotain vangituiksi joutuvia kiviä poistetaan ja sitten laskea kivet + alue, so. leikkauspisteet joista on polku vain omanvärisiin kiviin. Kauan tämän jälkeen kun aloittelijan mieli on riittävän vahvistunut, voi lopulta (siitä välttämättömyydestä että niitäkin valitettavasti käytetään) esitellä myös japanilaiset säännöt.
--[kyyni]
Onko se KNVK siis "Kytke Ne V*tun Kivet"? --[juhtolv]\\
At line 25 added 12 lines
Itse olen pohtinut go:n opettamista näin: [http://www.suomigo.net/attach/Opettaminen/gosaannot.pdf]
Kommentit tervetulleita. (Tota voisi ehkä vielä edelleenkehittää aloittamalla 5x5 tai 7x7 laudalla.) -- AnonymousCoward
Olisit edes viitsinyt allekirjoittaa, niin olisin vähemmän julkisesti voinut kysellä miksi keksiä pyörää uudestaan kulmikkaana ja kertoa asioista. Vaikka onkin matemaattisesti oikein määritellä ensin käsitteet, se ei suuresti edistä ei-matemaatikkojen kiinnostumista pelistä, vaan päinvastoin, ajaa uteliaat pois mahdottoman vaikean pelin äärestä. Alla oleva opetusmalli on valheellisen yksinkertainen, ja perustuu ensisijaisesti EGF:n go-opettajaprojektin opetuksiin (ja sitä kautta ammattilaisten käsitykseen ja kokemuksiin aloittelijan opettamisesta) sekä asian vuosia kestäneeseen harjoitteluun ja tutkimiseen, mutta tietenkin myös vuosikymmenten mittaiseen omaan kokemukseen. Lisäänpä tähän vielä muutaman varsin tärkeän kohdan.
Perusasioita
* Kerro että go:ta pelataan ristikoilla, älä edes mainitse ruutuja. Älä anna oppilaan kyseenalaistaa tätä, vaan toista tarvittaessa että kyseessä on ristikko. Älä myöskään luennoi, vaan aivan yksinkertaisesti käytä itse johdonmukaisesti termejä ristikko ja risteys.
* Valitse itse lauta jolla pelataan tai opetellaan sekä tasoitus. Jos siitä kysytään, kerro että juuri nyt juuri tällä laudalla ja tasoituksella on nyt hyvä opetella, mutta älä eksy filosofisiin pohdintoihin laudan koosta, oppimisesta, kilpailuista tai säännöistä. SINÄ olet opettaja, ja siihen kuuluu tietää tämä.
* Aloita AINA atarigolla, jotta uusi pelaaja oppii näkemään vapaudet. Se ei ole mitenkään itsestään selvä taito. Jos voit laittaa kaksi aloittelijaa pelaamaan tätä keskenään, aina parempi.
* Jos oppilas haluaa väen vängällä jotain liiallista, kuten vakavan pelin täydellä laudalla, kieltäydy ja kerro hänelle että siihen päästään kyllä, mutta on parasta osata muutamia taitoja ensin.
-- DonOlli
At line 26 changed one line
*Kerro mikä on vangitseminen. Jos vähintään kaksi aloittelijaa, keskenään pelaamaan atarigota.
*Kerro mikä on vangitseminen. Jos vähintään kaksi aloittelijaa, keskenään pelaamaan atarigota. Ellei niin pelaa itse (vaatii paljon keskittymistä ja kärsivällisyyttä, että on opettavaista).
At line 56 changed one line
*Hahmottaminen että mitä vahvuus tarkoittaa
*Hahmottaminen että mitä vahvuus tarkoittaa ''([muotopeli] saattaa tässä vaiheessa aiheuttaa ahaa-elämyksiä --[bass])''
At line 61 changed one line
*Mikä kikashi on, mitä se ei todellakaan ole, ja huonon "kikashin" välttäminen
*Mikä kikashi on, mitä se ei todellakaan ole, ja huonon "kikashin" välttäminen
At line 78 changed one line
* Sensei's Library
** [Benefits of Teaching Go|SL:BenefitsOfTeachingGo]
** [How Not To Teach Go|SL:HowNotToTeachGo]
** [How To Teach Go|SL:HowToTeachGo]
** [Teaching Methods|SL:TeachingMethods]
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
44 08-Jun-2017 02:12 8.117 kB 82.181.14.174 to previous
43 08-Jun-2017 02:10 8.03 kB 82.181.14.174 to previous | to last
42 08-Jun-2017 02:08 8.012 kB 82.181.14.174 to previous | to last
41 08-Jun-2017 02:07 7.997 kB 82.181.14.174 to previous | to last
« This page (revision-44) was last changed on 08-Jun-2017 02:12 by 82.181.14.174