Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

This page (revision-60) was last changed on 07-Jul-2009 02:38 by Jouni Valkonen  

This page was created on 31-Mar-2005 15:29 by 130.232.206.60

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 32 added 10 lines
! Turkusarja 2.0
Kun lähetään suunnittelemaan menestyksellisen Turkusarjan seuraajaa, niin seuraavia seikkoja voitaisiin ottaa huomioon. Mielestäni IGS:ssä on varsin kompakti ja näppärä luokitusjärjestelmä. Siellä voitosta saa sata pistettä ja tappiosta menettää sata pistettä. Tätä voidaan kompensoida kertoimilla sen mukaan onko kyse alitasoitetusta pelistä pelistä. Pisteluku skaalataan sitten kyuu-dan asteikolle ja koska IGS:ssä on puolikkaat kyuut käytössä niin kahden kyuun erotus luokituksissa tarkoittaa sitä että musta saa kahden apukiven lisäksi 6 pisteen komin. Nykyisinhän turkusarjassa kahden kyuun ero tarkoittaa oikeasti 1,5 kyuun eroa tasoituksessa, mikä on varsin hassua. IGS:n luokitussysteemi on näppärä ja yksinkertainen, mutta ehdottoman tarkka ja siihen voi tutustua tuolla. [IGS rating system|http://www.pandanet.co.jp/English/ratingsystem/table.phtml]\\
      Toinen huomionarvoinen seikka voisi olla, että olisi pelillisesti parempi, että apukivet asetettaisiin oletusarvoisesti kyuu-lukujen erotus miinus kaksi. Jos siis 3 kyuu ja 4 kyuu pelaavat keskenään niin sen sijaan että he pelaisivat yhdellä tasoituskivellä, niin he pelaisivat nigirin ja luokitus ero kompensoitaisiin tilastollisesti siten että 4 kyuu voittaessaan saisi esimerkiksi 120 pistettä ja 3 kyuu voittaessaan 80 pistettä. Tilastomatemaatikot voivat sitten hienosäätää tarvittavat tasoituskertoimet, joihin löytynee EGF:n tietokannoista aivan riittävästi materiaalia. Tällainen tilastollinen tasoitus on tietenkin pelillisesti mielekkäämpi kuin apukivillä kompensoiminen, sillä luokituseroon perustuvat tasoitukset johtavat siihen, että pelit eivät ole älyllisesti kovinkaan inspiroivia, johtuen siitä että ne kannustavat trikittämiseen ja ylipelaamiseen. Alitasoitetussa pelissä puolestaan saa paremman tuloksen aikaiseksi jos pelaa hyvää ja solidia muotoa eli toisin sanoen eleganttia Gota, josta heikompi osapuolikin voi jotain oppia.\\
      Nykyisin turkusarjapisteet ovat kovin hankala muistaa sillä ne vaihtelevat nopeasti ja käytännössä ne on tarkistettava ennen jokaista peliä, jotta tasoitukset menevät oikein. Turkusarjassa tarvitaan viisi voittoa yhden kyuun nousuun kun IGS:ssä se vaihtelee 10-20 voiton välillä siten että DD-kyuun luokitus muuttuu nopeammin kuin dan-luokitukset. Luultavasti jotain näiden välillä olisi hyvä skaala Suomen mittakaavaan. Kuitenkin että sillä jos nyt muistaa oman luokituksensa esim. 4 kyuu, niin sitten voi riittävän hyvin laittaa tasoitukset ja jos nyt yhden illan pelien aikana luokitusero muuttuisikin, niin järjestelmä osaisi asettaa korrektin tilastollisesti kompensoidun tasoituksen ja antaa sitten korrektin pisteiden lisääntymisen tai vähentymisen. Eli huomionarvoista on huomata että tasoituksia Gossa voi antaa tasoituskivien lisäksi myös tilastollisesti luokitusteorian mukaisesti.\\
      Lisäksi järjestelmä voisi ottaa huomioon myös sen että jos pelaaja pelaa esimerkiksi kaksi Turkusarja 2.0 peliä kuukaudessa, niin tämän luokitus liikkuisi nopeammin kuin sellaisen joka pelaa 20 turkkaria kuukaudessa. Tämä tietenkin auttaa niitä joilla alhainen peliaktiivisuus pitämään luokitus kohdallaan. Kahden kiven vähennys tasoituksissa puolestaan auttaa pitämään nopeasti kehittyvien luokituksen kohdallaan. Lisäksi IGS:n promootio ja depromootio tasojen eroavaisuudet auttavat mukavasti stabiloimaan tasoitusjärjestelmää.\\
      Myöhemmin tämä mahdollistaa luopumisen nykyisin käytössä olevasta subjektiivisesta ja riitoja aiheuttavasta mutu-luokitusjärjestelmästä, jossa jokaisella Dan-sedällä tuntuu olevan toisilleen täysin vastakkaiset näkemykset siitä ketä tulisi korottaa ja kuinka paljon. Ainakin Turun Dan-setien keskuuteen mahtuu ainakin 2 kyuun verran näkemyseroja siitä kuinka vahva 1 kyuu oikeasti on. Ja tarvinnekko mainita sitä, että tämän vuotisten Takapotkujen korotuspolitiikka oli täydellinen fiasko.
-- [JouniValkonen]
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
60 07-Jul-2009 02:38 3.629 kB Jouni Valkonen to previous
59 07-Jul-2009 02:27 3.506 kB Jouni Valkonen to previous | to last
58 28-Feb-2008 15:41 2.845 kB JaakkoSärelä to previous | to last
57 28-Feb-2008 15:13 29.03 kB Jaakko Virtanen to previous | to last
56 28-Feb-2008 12:05 27.37 kB 130.232.136.155 to previous | to last
55 28-Feb-2008 11:55 27.327 kB 130.232.136.155 to previous | to last
54 28-Feb-2008 09:48 26.696 kB 130.232.103.97 to previous | to last
53 28-Feb-2008 00:51 26.288 kB 130.232.135.47 to previous | to last
52 28-Feb-2008 00:39 26.013 kB 130.232.136.155 to previous | to last
51 28-Feb-2008 00:22 25.563 kB 130.232.135.47 to previous | to last
50 28-Feb-2008 00:21 25.563 kB 130.232.135.47 to previous | to last
49 28-Feb-2008 00:17 25.418 kB 130.232.135.47 to previous | to last
48 28-Feb-2008 00:15 25.56 kB 130.232.135.47 to previous | to last
47 28-Feb-2008 00:14 25.56 kB 130.232.135.47 to previous | to last
46 28-Feb-2008 00:09 25.551 kB 130.232.135.47 to previous | to last
45 28-Feb-2008 00:01 25.096 kB JouniValkonen to previous | to last
44 27-Feb-2008 23:38 24.898 kB JouniValkonen to previous | to last
43 27-Feb-2008 23:30 24.76 kB JouniValkonen to previous | to last
42 27-Feb-2008 23:23 24.756 kB JouniValkonen to previous | to last
41 27-Feb-2008 22:52 24.281 kB 130.232.135.47 to previous | to last
« This page (revision-60) was last changed on 07-Jul-2009 02:38 by Jouni Valkonen