Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

This page (revision-19) was last changed on 13-Mar-2007 13:57 by 62.237.161.116  

This page was created on 31-Jan-2003 01:56 by JuhaNieminen

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 1 changed one line
Tamperelainen 7 kyu.
Minulla oli ennen tässä pohdintoja go:sta. Niillä ei ole enää merkitystä. Korvaan sen pienellä esseellä:
At line 3 changed one line
----
!Kuinka 4 kyun barrier tappoi go-harrastukseni
At line 5 changed 7 lines
Syvennyin eräänä päivänä pohtimaan go:n eri osa-alueita,
joista olen tällä hetkellä (13 kyu) tietoinen,
mutta joiden hallitseminen on erittäin puutteellista tai lähes kokonaan
olematonta. Tuntuu, että mitä enemmän opin go:sta, sen enemmän siinä on
opittavaa. Jos ja kun minusta tulee tulevaisuudessa huomattavasti vahvempi,
niin lienee mielenkiintoista pohtia silloin toistamiseen, kuinka silloinen
lista poikkeaa seuraavasta.
Vuosia sitten aloin harrastamaan go:ta ja pelailin sitä satunnaisesti. Olin ehkä noin luokkaa 18 kyu. Sen jälkeen aloin katsomaan HnG-sarjaa, ja innostuin pelistä toden teolla, ja aloin vahvistumaan tasaisesti, välillä pysähtyen hetkeksi sinne jonnekin 12 kyun ja 9 kyun barriereihin. Niistä huolimatta korotuksia tuli suhteellisen säännöllisesti.
At line 13 changed 5 lines
*Fuseki
** Siirtojen koko (isot vs. pienet/hitaat siirrot).
** Kiireellisten siirtojen havaitseminen.
** Strateginen osaaminen (eli suuren mittakaavan, koko laudan
pelitilanteeseen vaikuttava osaaminen).
Saavutin huippuni 4 kyun kohdalla. Ehdottomasti paras saavutukseni oli, kun pelasin jossain turnauksessa (lieköhän ollut Takapotku?) 4-kyuna ja pelasin 3 voittoa ja 2 tappiota. Erityisesti viimeinen peli oli aivan uskomattoman hienoa strategiaa ja taktikointia, joka pakotti vastustajan luovuttamaan about sadassa siirrossa. Sovelsin oppimaani ja se toimi aivan uskomattoman hienosti siinä pelissä.
At line 19 changed one line
* Life&death ja tesujit (ts. taktinen osaaminen, eli paikalliset taistelut)
Sitten iski 4 kyun barrier. Pelailin ja pelailin säännöllisesti, mutta mitään edistystä ei tapahtunut. Päinvastoin, aloin häviämään pelejä merkittävissä määrin, ja yhä suuremmalla prosentilla. Menin uuteen turnaukseen, ja hävisin kaikki pelini. Jonkun ajan päästä menin joukkueturnaukseen, ja hävisin kaikki pelini. Kerholla pelatessani hävisin vähintään noin 80% peleistäni.
At line 21 changed 8 lines
* Josekit
** Yleisempien josekeiden osaaminen ja niiden ymmärtäminen. Jokaisesta
siirrosta pitäisi ymmärtää miksi se tehdään ja mitä se merkitsee
(eikä vain opetella ne ulkoa).
** Josekin valinta (joka riippuu laudan tilanteesta, eli esim lähistöllä
olevista kivistä ja tikapuiden suosiollisuudesta). Josekin lopputilanne
ja vaikutusvalta pitäisi olla selvillä ennen kuin josekin aloittaa.
** Vastustajan rankaiseminen jos hän ei osaa seurata josekia oikein.
Näin kului hieman reilu vuosi. Kaikki vain vakuuttivat, että välillä häviäminen on vain normaalia, ja että kyllä se siitä. Minä uskoin heitä. Kuitenkin vaikka kuinka jatkoin pelaamista, häviöitä vain tuli yhä enemmän ja enemmän. Silloin tällöin tuli muutama voittokin, mutta häviöiden murskaava määrä vei niiltäkin kaiken hohdon.
At line 30 changed 7 lines
* Alue vs. vaikutusvalta
** Missä tilanteissa vaihtokauppa oman alueen ja vastustajan vaikutusvallan
(tai toisin päin) välillä on kannattava (ts. itse saa aluetta mutta
vastustaja saa samalla vahvan muurin esim. keskustaan päin) ja milloin
sitä tulee välttää.
** Mikä on vahvan ryhmän tai ison muurin vaikutus peliin ja miten sellaista
voi käyttää hyväksi.
Kun tämä reilu vuosi oli kulunut, enkä edistynyt piirun vertaa, vaan pikemminkin tuntui siltä, että junnaan vain paikoillani siinä 80-90 häviöprosentissa, häviämisestä alkoi tulemaan tapa. Peli alkoi menettää kiinnostuksensa, ja ainoa "motivaatio" pelata oli nähdä, millä tavalla ja kuinka paljolla häviäisin tällä kertaa. Pelaamisessa ei enää ollut minkäänlaista innostusta, vaan se oli vain sellaista innotonta ja masentunutta häviön odotusta.
At line 38 changed 5 lines
* Invaasiot
** Mikä on oikea invaasiopiste.
** Miten invaasiota jatketaan oikein, riippuen vastustajan vastauksista.
** Kuinka vastustajan tekemään invaasioon vastataan oikein (minimoidaan
vahingot tai parhaimmassa tapauksessa tapetaan koko ryhmä).
Pyysin apua monta kertaa, mutta kukaan ei auttanut. Ainoa "apu" joka tarjottiin oli se, että käytäisiin läpi pelejäni. Niistä läpikäynneistä ei ollut mitään hyötyä, vaan ne oli lähinnä masentavia. Kaikki pikkuvirheet tuodaan esille ja annetaan toinen toistaan ristiriitaisempia neuvoja. Pelissäni oli jotain pielessä hieman korkeammalla tasolla, ja olisin varmastikin tarvinnut jotain ihan muuta kuin sellaista pikkuvirheiden kanssa nysväämistä. Sellaiset pelieni läpikäynnit olivat lähinnä masentavia eivätkä juurikaan hyödyllisiä.
At line 44 changed 5 lines
* Sente vs. gote
** Senten arvon arvioiminen. (Havaittua: Monesti suurten danien peleissä
näkee kuinka pelaaja jättää vastustajan isohkonkin ryhmän (10-15 kiveä)
tappamatta koska se tapahtuisi gotena, ja sente on arvokkaampi kuin se.)
** Senten menettäminen turhaan voi maksaa kymmeniä pisteitä.
Pieni valopilkahdus tapahtui kun joku ehdotti, että pyytäisin apua Lounelan Ollilta, joka silloin asui täälläpäin. Tein niin, ja hänen opetusmenetelmänsä oli aivan toista luokkaa. Hän todella sai minut innostumaan taas hieman ja kokeilemaan tiettyjä asioita pelissäni. Sen sijaan, että sieltä olisi sadellut täysin satunnaisia (ja usein ristiriitaisia) neuvoja, opetus ja ohjaus oli järjestelmällisempää ja innostavampaa. Vahinko vain, että opetus jäi lyhyeen (tarkalleen ottaen kahteen opetuskertaan) koska hän muutti pois paikkakunnalta. Se pieni valopilkahdus sammui ennen kuin se ehti kunnolla edes kirkastua.
At line 50 changed 2 lines
* Ko-taistelut
** Ko:n ja ko-uhkien koon laskeminen.
Vähitellen aloin huomaamaan, että pelasin yhä harvemmin ja harvemmin. Jatkuva häviäminen otti voimille, eikä pelaamisessa ollut enää mitään mielenkiintoista. Kävin kerholla yhä harvemmin ja harvemmin, eikä nettipelitkään kiinnostaneet (ne eivät tosin ole koskaan hirvittävästi kiinnostaneet joka tapauksessa).
At line 53 changed 4 lines
* Aji
** Hyvän/pahan ajin näkeminen.
** Pahan ajin poistaminen ja hyvän ajin hyväksikäyttäminen.
** Ajikeshin välttäminen.
Tästä eteenpäin sinnittelin noin vuoden lisää. Yritin käydä säännöllisemmin kerholla, ja yritin löytää jotain uutta innostusta. Lainasin kirjoja, lueskelin go-aiheisia tekstejä, kävin goproblems.comissa ratkaisemassa tsumegoita, pyysin moneen kertaan apua go-kerholla... Turhaan. Pelaamiseni harveni vain harvenemistaan, eikä mikään lukeminenkaan tai tsumegoiden ratkaiseminenkaan enää kiinnostanut.
At line 58 changed 7 lines
* Lukeminen
** Pelin eteenpäin lukemisen taitoa pitäisi koko ajan kehittää.
** Yksi erityisen paha ongelma lukutaidossa on atarisokeus, ja yleensäkin
vapauksien väärin laskeminen. Toinen ongelma on mahdollisten
vaihtoehtoisten siirtojen (eli "hakupuun" haarautumisen) sokeus.
** Pitkän siirtosekvenssin lukuvirhe (esim. juuri atarisokeus) vaikkapa
semeai-tilanteessa voi olla fataalia koko pelin kannalta (kokemusta on).
Sitten pelaaminen loppui käytännössä kokonaan. Häviäminen ei yksinkertaisesti enää jaksa kiinnostaa, eikä ketään muutakaan tunnu kiinnostavan. Olen ollut nyt about vuoden pelaamatta käytännössä ollenkaan (paria kgs-peliä lukuunottamatta, kun pari kertaa kokeilin, josko vihdoinkin innostuisi taas, mutta ei). Kävin tässä muutama kuukausi sitten kerhollakin pyörähtämässä ja heittämässä viimeisen avunhuudon. Tuloksetta.
At line 66 changed 5 lines
* Pistetilanteen arviointi
** Hyvin vahvat pelaajat pystyvät laskemaan pelin tilanteen yhden pisteen
tarkkuudella. Pistetilanne voi vaikuttaa merkittävästi pelityyliin
(esim. pitääkö ruveta pelaamaan aggressiivisemmin, vai riittääkö
puolustelevampi ja varmempi pelaaminen voittoon).
Pakko se sitten on vain myöntää: 4 kyun barrier tappoi go-harrastukseni. En enää harrasta lajia. Haluaisin kyllä taas innostua ja jatkaa, mutta kun ei niin ei.
At line 72 changed 4 lines
* Yose
** Loppusiirtojen koon näkeminen ja niiden järjestäminen
suuruusjärjestykseen.
** Sente (onko siirto ''oikeasti'' sente?) ja reverse-sente.
--------
At line 77 changed 5 lines
* Pelikokemus (eli aloittelijamaisuuksista irti pääseminen)
** Tyhmät pikkuvirheet.
** Vastustajan auttaminen (esim. pakottaa vastustaja puolustamaan
jotain mitä hän olisi joka tapauksessa halunnut puolustaa jos
siihen vain tulisi tilaisuus, eli thank you -siirrot).
Koska oma kehitykseni aikoinaan pysähtyi myös 4 kyun kohdalle ja koin silloin myös motivaation vähenemistä kehityksen pysähtymisestä johtuen, ymmärrän hyvin ajatuksiasi. Jostain kumman syystä sitten kehitys alkoi taas jatkua pienen tauon jälkeen ilman mitään selkeää erityistä syytä. Sikäli kun tunnen sinut pelaajana, arvioisin, että suurin osa ongelmistasi goossa johtuu todennäköisesti erittäin analyyttisestä tavastasi ajatella peliä. Muistan, kuinka kerholla usein kyselit strategisten neuvojen ja sananlaskujen ristiriitaisuuksista. Nämä kysymykset ovat kuitenkin liian vaikeita puettavaksi jonkinlaiseksi algoritmiksi, jota voisit noudattaa pelatessasi ja perusongelma on jo kysymyksen asettelussa. Epäilen, että saattaisit löytää goosta uuden ulottuvuuden, jos yrittäisit verbaalisen pohdiskelun sijasta myös yrittää hahmottaa lautaa visuaalisesti ja intuitiivisesti. En osaa kuvata asiaa sen paremmin.
At line 31 added 29 lines
Kari (Poista tämä merkintä, jos et halua säilyttää sitä omalla sivullasi.)
----
Jos pelaaminen ei tunnu sujuvan, yksi mahdollinen tapa nauttia pelistä on vaikka katsella serverillä sen verran itseä parempien pelaajien pelejä, että niitä tajuaa mutta että niissä on jotain uutta. Pelaamista voi sitten kokeilla, kun inspiraatio iskee.
Markku (Poista vaan, jos tuntuu, ettet halua tälle sivulle muiden merkintöjä.)
----
Asiaa ei tietenkään auta se, että peli-illoissa ei käy ketään.
Periaatteessa minulla on tuuria koska asun paikkakunnalla, jossa on paljon vahvoja pelaajia. Toisaalta siitä ei ole mitään iloa kun kenenkään kanssa ei voi pelata. Netissä pelaaminen ei nappaa.
Juha
----
Korjattakoon tässä tuo käsitys, ettei Tampereen peli-illoissa käy ketään. TTY:n peli-illoista en tiedä, koska en ole siellä itse pariin kuukauteen käynyt, mutta Konttorin Lauantai ja sunnuntain peli-ilta Konttorissa ovat kyllä vetäneet ihan mukavasti väkeä koko talven. Kannattaa huomata myös TYK:in peli-ilta torstaina.
-- Markku
----
"en ole siellä itse pariin kuukauteen käynyt"
Niinpä.
-- Juha
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
19 13-Mar-2007 13:57 6.579 kB 62.237.161.116 to previous
18 12-Mar-2007 19:42 6.5 kB Markku Jantunen to previous | to last
17 12-Mar-2007 19:02 6.155 kB 62.237.161.116 to previous | to last
16 09-Mar-2007 00:06 5.878 kB Markku Jantunen to previous | to last
15 08-Mar-2007 20:11 5.529 kB 81.197.67.179 to previous | to last
14 08-Mar-2007 19:02 4.525 kB 62.237.161.116 to previous | to last
13 28-Oct-2005 03:06 13.184 kB Juhtolv to previous | to last
12 27-Mar-2005 10:50 13.192 kB 80.223.134.81 to previous | to last
11 19-Jan-2005 14:11 12.692 kB 130.230.55.97 to previous | to last
10 13-Apr-2004 15:22 9.762 kB 130.230.55.97 to previous | to last
9 27-Jan-2004 12:27 9.762 kB 130.230.55.97 to previous | to last
8 06-Dec-2003 04:00 9.671 kB 195.148.79.93 to previous | to last
7 06-Sep-2003 03:37 9.671 kB 195.148.79.93 to previous | to last
6 06-Sep-2003 03:34 9.735 kB 195.148.79.93 to previous | to last
5 24-Aug-2003 02:08 3.611 kB 195.148.79.93 to previous | to last
4 21-Aug-2003 00:39 3.611 kB 195.148.79.93 to previous | to last
3 02-Apr-2003 22:25 3.611 kB JuhaNieminen to previous | to last
2 31-Jan-2003 01:57 3.612 kB JuhaNieminen to previous | to last
1 31-Jan-2003 01:56 3.608 kB JuhaNieminen to last
« This page (revision-19) was last changed on 13-Mar-2007 13:57 by 62.237.161.116