Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

This page (revision-58) was last changed on 08-Apr-2003 17:46 by JanneJalkanen  

This page was created on 30-Mar-2003 01:30 by Matti_Siivola

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 200 added 13 lines
Puhtaiden matemaattisten todennäköisyyksien laskeminen yhdestä tai useammasta turnauksesta on tietenkin vain yksinkertaista binomikikkailua. Ongelmana on vain voittotodennäköisyyksien tietäminen eri luokitusten välillä. EGF:n [taulukko|http://www.european-go.org/rating/statev.html] antaa joitain numeroita, tosin veikkaan että Suomessa heikomman pelaajan voittotodennäköisyys on taulukkoarvoja pienempi, koska luokitusjakauma lienee homogeenisempi kuin koko Euroopassa.
Tein joskus jo syksyllä tällaisen [Matlab-funktion|http://alpha.cc.tut.fi/~anttil/korotusautomaatti.m] joka laskee tiettyjen turnaustulosten todennäköisyyden (toivottavasti oikein). Yksittäisten pelien voittotodennäköisyydet pitää poimia käsin taulukosta, mutta automatisointi ei voine olla vaikeaa.
Funktio antaa todennäköisyyden sille että tietyntasoinen pelaaja saa vähintään tietyn verran pisteitä. Tuloksen voi tulkita todennäköisyydeksi sille että mahdollinen korotus on virheellinen. Ensimmäisessä Markun esimerkissä tämä prosentti on 25, eli en korottaisi pelkästään tämän perusteella. Toisessa tapauksessa 3k:ksi korottamisen virhetodennäköisyys on 7% ja 2k:ksi korottamisen 11%. Ei vieläkään oikein vakuuta matemaatikkoa korotuksen tarpeesta, yleensä tämänkaltaisessa hypoteesien vääräksi todistamisessa ei olla tyytyväisiä jos virhemahdollisuus > 5%.
Ehkä tärkein johtopäätös on että yksittäisen turnauksen perusteella on vaikea aukottomasti todistaa korotuksen tarvetta. Sen sijaan useiden peräkkäisten turnausten tuloksista voisi helposti päätellä korotustarpeen. Jos esimerkkipelaajamme pelaisi kaikki yllämainitut 10 peliä peräkkäin tulisi virheprosentiksi enää 4%.
Ohjelman tein aikoinaan ihan vain matemaattisesta mielenkiinnosta enkä niinkään siksi että olisin kovin kiinnostunut luokituksista/luokittamisesta.
---[Antti Lehtinen], 2.4.2003
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
58 08-Apr-2003 17:46 33.478 kB JanneJalkanen to previous
57 07-Apr-2003 16:14 33.406 kB JariKoivikko to previous | to last
56 07-Apr-2003 15:29 33.298 kB 194.241.75.27 to previous | to last
55 07-Apr-2003 14:38 30.935 kB PetriP to previous | to last
54 06-Apr-2003 19:47 29.528 kB 195.148.75.87 to previous | to last
53 06-Apr-2003 16:15 28.694 kB Kijoe to previous | to last
52 06-Apr-2003 16:12 28.625 kB Kijoe to previous | to last
51 06-Apr-2003 15:59 27.136 kB 195.148.75.87 to previous | to last
50 06-Apr-2003 15:32 25.994 kB 195.148.75.87 to previous | to last
49 06-Apr-2003 15:02 25.393 kB 195.148.75.87 to previous | to last
48 06-Apr-2003 14:37 25.12 kB PetriP to previous | to last
47 04-Apr-2003 17:59 24.751 kB 194.241.75.27 to previous | to last
46 04-Apr-2003 17:35 23.993 kB Hiki to previous | to last
45 04-Apr-2003 16:13 23.931 kB 194.241.75.27 to previous | to last
44 04-Apr-2003 15:47 23.184 kB AnttiHolappa to previous | to last
43 04-Apr-2003 15:47 23.182 kB AnttiHolappa to previous | to last
42 04-Apr-2003 15:46 23.21 kB AnttiHolappa to previous | to last
41 04-Apr-2003 15:46 23.21 kB AnttiHolappa to previous | to last
« This page (revision-58) was last changed on 08-Apr-2003 17:46 by JanneJalkanen