Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

This page (revision-11) was last changed on 08-Apr-2003 17:48 by JanneJalkanen  

This page was created on 02-Feb-2003 14:33 by TeemuHirsimäki

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 1 added 4 lines
Edellinen osa: [MM-pistekeskustelu, Osa II].
----
At line 69 changed one line
1 kyuina Suomessa. Noita nettipelejähän noilla herroilla on satoja.
1 kyuina Suomessa. IGS pelejähän noilla herroilla on satoja.
At line 76 added 17 lines
Netissä pelaaminen on hyvä tapa kerätä pelikokemusta varsinkin, koska sieltä löytyy koko kirjo eri tasoisia pelaajia. Koska en itse paini vielä raskaassa sarjassa niin en välttämättä ole asiasta paras henkilö sanomaan, mutta maalaisjärjellä ajatellen kyllä netissä hankittu pelikokemus on kokemusta siinä missä IRL hankittukin. Täysin samanarvoisena näitä en kuitenkaan pidä, sillä keskuudessamme vallitsee yllättävä fakta siitä, että olemme ihmisiä.
Ihmisyytemme aiheuttaa sellaisia pieniä asioita kuten paineet ja keskittymiskyky. Netissä pelatessa ei joudu olemaan kasvotusten vastustajan kanssa, eikä joudu kuuntelemaan kun tämä dramaattisesti paukuttaa lautaa tuhoten vihoviimeisenkin Ingin kiven; ts. psykologista sodankäyntiä ei netissä tapahdu siinä määrin kuin IRL. Netissä pelatessa on tämä etu toki molemmilla pelaajilla, mutta ero syntyykin kun pistämme pelaamaan kaksi noin saman tasoista pelaaja: ensimmäinen on pelannut suurimman osan peleistään netissä ja toinen on lähes kaikki pelinsä pelannut kerholla laulellen. Väitän, että IRL pelinsä pelannut omaa paremman stressin sietokyvyn ja pystyy keskittymään peliinsä paremmin kuin netissä kokemuksensa hankkinut vastustaja ja täten hän onkin itseasiassa vahvempi pelaaja koska pystyy pelaamaan ns. kylmän rationaalisesti ahdistavassakin tunnelmassa.
Esimerkkini on kärjistetty ja tarkoituksella, jotta pystyisin osoittamaan miksi netissä hankitut meriitit, eivät yksinään riitä luokituksien määrittämiseen. Go'ssa taktisen, stradegisen ja rutiinisen osaamisen lisäksi vaikuttavat peliin monet asiat (fyysinen kunto, tunnetilat jne) joista ehkä yhtenä suurimmista vuorovaikutus pelaajien välillä. Netin välityksellä tämä vuorovaikutus ei nähdäkseni pääse yhtä ratkaisevaan osaan kuin IRL.
Loppu viimein haluan vain todeta, että kannustan luokituskomiteaa ottamaan nettiluokitukset selvästi huomioon luokituksia harkitessaan, mutta totean myös etteivät ne sovi ainoiksi korotuksen kriteereiksi.
-- [Pekka Wallendahl|Pekka], 3.2. 2003
Vastaan tuohon puheenvuoroon [Luokitusturnaus] sivulla.
-- [Markku Jantunen], 5.2. 2003
----
Edellinen osa: [MM-pistekeskustelu, Osa II].
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
11 08-Apr-2003 17:48 8.766 kB JanneJalkanen to previous
10 05-Feb-2003 12:47 8.656 kB 194.241.75.27 to previous | to last
9 03-Feb-2003 19:01 8.567 kB Pekka to previous | to last
8 03-Feb-2003 17:13 6.556 kB 194.241.75.27 to previous | to last
7 03-Feb-2003 15:30 6.476 kB 194.241.75.27 to previous | to last
6 03-Feb-2003 15:13 6.204 kB 192.100.124.218 to previous | to last
5 02-Feb-2003 21:55 5.124 kB Annatar to previous | to last
4 02-Feb-2003 21:51 4.656 kB ObOlli to previous | to last
3 02-Feb-2003 18:54 3.55 kB JaakkoTurust to previous | to last
2 02-Feb-2003 15:06 2.639 kB TeemuHirsimäki to previous | to last
1 02-Feb-2003 14:33 2.445 kB TeemuHirsimäki to last
« This page (revision-11) was last changed on 08-Apr-2003 17:48 by JanneJalkanen