Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

This page (revision-36) was last changed on 02-Nov-2007 12:46 by RauliRuohonen  

This page was created on 13-Apr-2005 17:35 by Rauli

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 1 changed one line
Rauli Ruohonen, Jyväskylästä kotoisin oleva PoGolainen 2 kyu, joka ei tajua Goosta hölkäsen pöläystä. Aloittanut ammoisina aikoina (syksy '99), pitänyt pitkän japaninopiskelutauon (n. 3v) ja nyt taas (ehkä?) alkanut aktivoitua. Koska käyttää nikkejä Iruka(海豚) ja Azarashi, tunnetaan siellä sun täällä irukana, azana, delfiininä, merisikana, sashimina, ja ties minä muina väännöksinä.
Rauli Ruohonen, Jyväskylästä kotoisin oleva PoGolainen wörst kyu, joka ei tajua Goosta hölkäsen pöläystä. Aloittanut ammoisina aikoina (syksy '99), pitänyt pitkän japaninopiskelutauon (n. 3v) ja nyt taas (ehkä?) alkanut aktivoitua. Koska käyttää nikkejä Iruka(海豚) ja Azarashi, tunnetaan siellä sun täällä irukana, azana, delfiininä, merisikana, sashimina, ja ties minä muina väännöksinä.
At line 3 removed 639 lines
!! Hyödyllistä
! Pro games
* [GoBase Repository|http://gobase.org/repository/bin/rep-uncgi/rep-login]
! Problems
* [GoBase|http://gobase.org/studying/problems/]
* [GoProblems|http://www.goproblems.com/]
* [Hitachi Weekly|http://www.hitachi.co.jp/Sp/tsumego/index-e.html]
* [GoTools Daily|http://www.qmw.ac.uk/~ugah006/tsumego/index.html]
* [More Problems|http://weiqi.sports.tom.com/hubo/sihuoying-all.htm]
! Misc
* [Go Tools|http://lie.math.brocku.ca/GoTools/applet.html]
* [New Zealand Rules|SL:NewZealandRules] (Parhaat ja lyhimmät säännöt käytössä. Toimivat myös [KGS|http://kgs.kiseido.com]:ssä.)
!! 2 kyun taso (tai sen puute)
Seuraavissa on tarkoitus osoittaa, että 2 kyu -luokituksen voi saada osaamatta yhtään mitään. Saa nähdä, onko seuraavan kerran kun luokituslistaa mulkaisen siellä luokitukseni kohdalla 4 kyu...
Tähän on kerääntynyt turhankin paljon sellaisia, jotka olen sitten kuitenkin voittanut (kuten Kare ja Holappa sanovat, en osaa luovuttaa ajoissa). Johtuu ihan siitä, että moiset jäävät paremmin mieleen. Olen jättänyt sellaisista vastustajan nimen pois varmuuden vuoksi, mutta jos joku muu on niitä lisännyt, oletan sen olevan k.o. pelaajan suostumuksella :-)
Kuinka pahasti hävityn pelin sitten voi vielä voittaa? Näiden varoittavien esimerkkien pitäisi riittää osoittamaan, että 2 kyu -tasolla vaikka kuinka.
! Hämyisten HGK-jatkojen 3 kiven tasoituspeli
[{GoDiagram
label='W: Minä B: goomikko (5k) B+2 tai 3'
first='white'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . . . , . . . . . , . . . . . , . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . O . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . # . # . . . |
| . . . # . . . . . , . . 1 O O # . . . |
| . . . . . . . . . . . . O # # O . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
Ajatus pelin aikana: "Mitä ne nauraa, oliko tossa kytkennässä muka jotain vikana?" Seuraavana iltana vihdoin tajusin, kun tilanteen pohjana oleva joseki palautti tilanteen mieleen.
\\\
! "Seki" nurkassa
[{GoDiagram
label='W: Gardan (1k) B: Antti Heinonen (3k) W+R'
first='black'
+ - - - - - - - - - -
| . O # . . . . . . .
| 1 O # O . . . . . .
| . 2 # O . O . . . .
| # # # O . O . O . O
| . . # # . . . . . .
| O O O # # # . # . .
| . . . O O . . . . .
| . O . . . . O . . .
| . . . . . . . O . .
}]
[Toigossa|ToiGo] nähty ja ihmetelty kahden kiven tasoituspeli. "Mitä ihmettä se musta tuossa juoksee, miksei se tee silmiä nurkassa näin?" (en muista tilannetta oikeasti, vain tuon lopputulosmuodon nurkasta) Kumpikin pelaaja kyllä tajusi tämän, vain minä en :-)
\\\
! "Äh, se kuoli!"
[{GoDiagram
label='W: Minä B: KGS 4k? W+16.5'
first='black'
| . # . , . .
| . . # # . .
| # # O # . .
| 3 O O O # .
| 1 O 5 O # .
| . # O # # .
| O O O # . .
| O # # # . .
| # # . . . .
}]
Kolmen kiven tasoituspeli KGS:ssä. "Äh, nyt se tappo mun ryhmän, vaikka luulin, et se on elossa." Toinen valkean silmistä oli mielestäni valesilmä (en muista kumpi). Muut siirrot pelattiin myöhemmin, tenukoin kaikki sen enempää katsomatta, koska ajattelin ryhmän olevan jo kuollut.
\\\
! Murmeli
[{GoDiagram
label='W: Minä B: 2 kyu W+X, X>10'
first='white'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . . O , . . . . . , . . . . O , O . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . # . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . 8 1 . . . . . . O . . . |
| . . . 9 . 7 6 O # . . . . # . . . . . |
| . . . # . 5 # O # , O . O # . O . . . |
| . . . . # 3 O # # # O # . # . . O . . |
| . . . . . 4 2 O O O # . # . . # . . . |
| . . . . . . . . . . . # . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
Tasa-avaus HGK:ssa. Heti siirron laudalle laitettuani tuli mieleen, että olikohan fiksua jättää noin paljon leikkauspisteitä ja pelata laskematta. Pari sekuntia laskettuani näin valoa tunnelin päässä, mutta se oli kohti tuleva juna.
\\\
! Melkein uhkaa leikata
[{GoDiagram
label='W: Einari (1d) B: Minä W+R'
first='black'
- - - - - - - - -
. . . . . . . . .
# . . . # # . . .
# . # # O . . # .
# . . O . O O # .
# O O O O O # # O
# # . . O # # # #
# # # . . 1 . O #
. # O O O . . # O
. O . O . . O # O
}]
Tasa-avaus KGS:sä (ei aikarajaa). Kyllä se melkein uhkaa leikata...
\\\
! Duh
[{GoDiagram
label='W: Einari (1d) B: Minä W+R'
first='black'
- - - - - - - -
. . . . . . . .
# . . . # # . .
# . # # O . . #
# . . O . O O #
# O O O O O # #
# # . . O # # .
O # # . . . . .
O # O O O . . #
O O # . . . . .
. . 2 # O . . .
. . . . 1 # . O
O . . . . . . .
}]
Toinen hieno murmeli samaisesta pelistä Einaria vastaan. Miksi pelaan siirtoja, joista ajattelen "duh" 2 sekuntia sen jälkeen, kun ne ovat laudalla? Ja tässä pelissä '' ei ollut aikarajaa''.
\\\
! Mutta tikapuu toimi!
[{GoDiagram
label='W: Seppo Suorsa (1d) B: Minä W+12.5'
first='black'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . # . . O . . . . . . . . . . . . . . |
| . O # O . O . . . . . . . . . . . . . |
| # . # # O O . . . . O . . O . . . . . |
| . # . # # O O . . # . . . . . # . . . |
| # O O . . # O # . . . . . . . . . . . |
| . # . O # . # . # . O . . . . # # . . |
| . . . O # . # # O . . . . . . . . . . |
| . # # O . . . O O . . # . . . . O . . |
| . . O . . . O O # O O # O 1 . . . . . |
| . . O , O . O # # 2 # O O # . , . . . |
| . . . . . . . . # . # O # . . . . . . |
| . . # # # # # # O O # O # . O # . . . |
| . . . O . O . O O O O # # . . . . . . |
| . # . O . O O . # O O # . . O . # . . |
| . . O . . # # # # # # # . O . O # . . |
| . . . O O # . # O # O O . O O # . . . |
| . . . . . # # O O O . . O . . # . . . |
| . . . O O # # # O O O O . . . . . . . |
| . . . . . # . O # . . . . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
JSM-turnauspeli, eli aikaa oli. Dameni on tsumaroitu. Pelini on dame, olen tunaroinut. Selitykseni on, että tulin juuri hakemasta kahvia, ja läiskäisin siirron enempiä ajattelematta lautaan. (ns. kahvinhakutesuji) Vastaus selitykseen on [helppo löytää|http://reminder.ton.tut.fi/].
\\\
! "Luova" siirto
[{GoDiagram
label='W: Minä B: Antti Soukka (2 kyu) W+R'
first='white'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . # 1 . . . . . . . . # . . . . . |
| . . . 2 3 . . . . # . . . . . O . . . |
| . . 4 O 5 . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . 6 . . . . . . . . . . . . O . . |
| . . # . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . # . . |
| . . . , . . . . . , . . . . . , . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . # . . |
| . . # . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . O . . |
| . . . # . . . . . O . . . . . , . . . |
| . . . . . O . . . . . . . . . O . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
[{GoDiagram
label='"Tää on kyl huono gote mut pelataan silti"'
first='white'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . . 7 . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . 5 2 1 3 . . . . . . . . . . . . . . |
| . 6 8 # O . . 4 . . . . . # . . . . . |
| . . . # O . . 9 . # . . . . . O . . . |
| . . # O O . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . # . . . . . . . . . . . . O . . |
| . . # . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . # . . |
| . . . , . . . . . , . . . . . , . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . # . . |
| . . # . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . O . . |
| . . . # . . . . . O . . . . . , . . . |
| . . . . . O . . . . . . . . . O . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
Ei se joseki ole, mutta pelasin sen turnauspelissä silti.
\\\
! Oululainen joseki
[{GoDiagram
label='W: Minä B: 3 kyu W+38'
first='white'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . O . . . . . . . . . O . . . . . |
| . . O , . . . . . O . . . . . # . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . # . . . . . . . . . . . . # . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . # . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . , . . . . . , . . . . . , . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . # . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . 9 . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . 5 6 . . . . |
| . . . . . . . . . . . . 2 1 4 O . . . |
| . . . O . . . . . , . O 3 # 7 , O . . |
| . . . . . O . # . # . . . 8 . # O . . |
| . . . . . . . . . . . . . . # . # . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
Tämä on 100%:sesti aitoa kamaa; varmistin vielä Oulun Antilta, että tämä on todellakin Pohjois-Suomesta.
\\\
[{GoDiagram
label='Oululaisen josekin tulos'
first='white'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . O . . . . . . . . . O . . . . . |
| . . O , . . . . . O . . . . . # . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . # . . . . . . . . . . . . # . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . # . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . , . . . . . , . . . . . , . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . 1 . # . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . # # O O O O O |
| . . . . . . . . . . . O O O # # # # O |
| . . . . . . . . . . . . # O # O . # # |
| . . . O . . . . . , . O O # O # O . . |
| . . . . . O . # . # . . . # . # O . . |
| . . . . . . . . . . . . . . # . # . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
Pelasin tämän turnauspelissä, jossa päätettiin JSM:n pöytäpaikkajärjestyksestä. Olin jopa laskenut, että suunnilleen näin siinä käy, mutta pelasin sen silti. Savun hälvettyä juolahti mieleen, ettei se ehkä sittenkään ollut niin hyvä ajatus.
\\\
! Eletään ympäröitynä
[{GoDiagram
label='W: Minä B: 3 kyu (W+R)'
first='white'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . # . O . . O 1 . |
| . . . # . . . . . , . . . . . O . # . |
| . . . . . . . . . . . . 2 . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . # . # . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . O . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . , . . . . . , . . . . . , . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . # . . . . . , . . . . . , . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . O . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
Turnauspeli tämäkin. Enpä ajatellut yhtään vastustajan siirtoa. Jurnutti. Tähän ja seuraavaan sopii [erään go-laulun|http://www.macs.hw.ac.uk/~gnik/go/songs/tenuki.html] säkeistö:
''And in my hour of darkness\\
Black stones have surrounded me.\\
Wasn't thinking 'bout escaping,\\TENUKI.''
\\\
! Kuollaan ympäröitynä
Edelleen turnauspeli. "Tuo nyt tulee laskemattakin ulos." Entäs jos ei tulekaan?
[{GoDiagram
label='W: Minä B: 1 kyu W+R'
first='white'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . O . . . . . . . O . . O # . |
| . . . # . . . . . O . . . . . O . # . |
| . . . . . O . . . . . . . . . . . . . |
| . . . # . . . . . . . . . . . . # . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . # . . . . . , . . . # 5 O . . . |
| . . . . . . . . . . . . 6 3 4 . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . 7 8 1 . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . # 2 # . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . O . . . |
| . . . # . . . . . # . . . . . , . . . |
| . . . . . . . . . . . O . . . O . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
[{GoDiagram
label='"Missään pulassa vieläkään..."'
first='white'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . O . . . . . . . O . . O # . |
| . . . # . . . . . O . . . . . O . # . |
| . . . . . O . . . . . . . . . . . . . |
| . . . # . . . . . . . . . . . . # . . |
| . . . . . . . . . . . . . . 4 . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . 3 . . . |
| . . . . . . . . . . . . . 2 . . . . . |
| . . . # . . . . . , . . . # O O . . . |
| . . . . . . . . . . . . # O # . . . . |
| . . . . . . . . . . . . 1 O # O . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . # # # . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . O . . . |
| . . . # . . . . . # . . . . . , . . . |
| . . . . . . . . . . . O . . . O . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
[{GoDiagram
label='"Viimeset urheilut ennen luovutusta!"'
first='white'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . O . . . . . . . O . . O # . |
| . . . # . . . . . O . . . . . O . # . |
| . . . . . O . . . . . . . . . . . # . |
| . . . # . . . . . . . . . # # # # . # |
| . . . . . . . . . . . . # # # O O # . |
| . . . 3 . . . . . . . . O # O O . O # |
| . . . . . . . . . . . . O # O . O # . |
| . . . # . . . . . , . . O # O O . # . |
| . . . . . . . . . . . 1 # O # . # O . |
| . . . . . . . . . . . . O O # O . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . # # # . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . O . . . |
| . . . # . 2 . . . # . . . . . , . . . |
| . . . . . . . . . . . O . . . O . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
\\\
! [Korpelaa|http://reminder.ton.tut.fi/] etsimässä
[{GoDiagram
label='W: Antti Holappa (1d) B: Minä W+11 tai 4'
first='black'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . . . . O . . . . . # O O O O . . . . |
| . . . . . O # . . . # # # O . O O . . |
| . . . O O # . # . . . . . # O # O . . |
| . . O , # # . O . , # . . . # # O . . |
| . O O O . . . . . . . . . . . # . . . |
| . #t O # # . # . . . . . . . . # O . . |
| . #t O # O # . # . . . . . . . # O . . |
| . #t #t O O O # # . . . . . . . . . . . |
| . O O # # O O O # # . . . . . # . . . |
| . . . O # O O O O # . . . . . , . . . |
| . . O . # # # O O O # # . . . . . . . |
| . O # O O O # # . O O # . . . . . . . |
| . . . O O # # O # . O O 3 . . . . . . |
| . # O . O O # O # . . . 5 . . . . . . |
| # O O O # O # . . . O . 1 4 . . O . . |
| . # # O # O # # . # # O 2 . . , . . . |
| . . . # # # O # # # O O # . . # . O . |
| . # . . # . O O # O . O . . . . . . . |
| . . . . . . . . O . . . . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
Pelasin PoGo Openissa tämän mainion kikashisekvenssin, joka uhkaa leikata valkean kivet -- tai uhkaisi, elleivät merkityt kivet olisi vangittuja. Valkean tenukoidessa oikealle laidalle julma totuus valkeni siirrostani. Mutta voihan kikashi olla gotekin, voihan? En muista voittiko valkea 4 pistettä laudalla vai komin kanssa, siitä outo tulos.
\\\
! Ei Näin
[{GoDiagram
label='W: Antti Holappa (1d) B: Minä W+11 tai 4'
first='black'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . . . . O . . . . . # O O O O . . . . |
| . . . . . O # . . . # # # O . O O . . |
| . . . O O # . # . . . . . # O # O . . |
| . . O , # # . O . , # . . . # # O . . |
| . O O O . . . . . . . . . . . # . . . |
| . # O # # . # . . . . . . . . # O . . |
| . # O # O # . # . . . . . . . # O . . |
| . # # O O O # # . . . . . . . . . . . |
| . O O # # O O O # # . . . . . # . . . |
| . . . O # O O O O # . . . . . , . . . |
| . . O . # # # O O O # # . . . . . . . |
| . O # O 4 2 5 # . O O # . . . . . . . |
| . . . O 8 3 # O # . O O . . . . . . . |
| . # O . O O # O # . . . . . . . . . . |
| # O O O # O 7 . . . 6 . . . . . O . . |
| . # # O # O # # . 9 . . . . . , . . . |
| . . . # # # O # # # O . . . . # . a . |
| . 1 . . # . O O # O . O . . . . . . . |
| . . . . . . . . O . . . . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
Samasta pelistä erityisemmin ajattelematta pelattu puolustus. "Nurkkaa on kai pakko puolustaa, tuo on ilmiselvä siirto, joka tekee sen." Öh. Toi on kyllä elossa ilmankin...
Valkean seuraava siirto oli a.
\\\
Matthew Macfadyen [kysyy|http://www.jklmn.demon.co.uk/gradprob.html] tällaista:
''A well established part of professional go training is to work through books of easy problems as fast as you possibly can. Professional players are all able to solve very simple problems extremely fast, but it is hard to tell cause from effect. Can you really become stronger just by speeding up your atari spotting ability?''
Tämä sivu kertoo, että ainakin minulle vastaus on ehdoton __kyllä__. Kageyamakin sanoo: "Don't forget the fundamentals." Elementary-kirjasarja on hyvä alku.
!! Jo muinaiset kiinalaiset...
Vanhat pelit ovat mielenkiintoisia, mutta eivät pelkästään japanilaiset. Tässä on joitakin kiinalaisia:
* [Huang Longshi|http://www.msoworld.com/mindzine/news/orient/go/history/longshi.html]
* [Fan & Shi|http://www.msoworld.com/mindzine/news/orient/go/history/fanshi.html]
* [Guo Bailingin|http://www.msoworld.com/mindzine/news/orient/go/history/guobailing.html] pelit vaikuttavat paljon normaalimmilta kuin nuo edelliset
Näiden fusekit ovat varsin mielenkiintoisia. Muutama huomattu juttu:
[{GoDiagram
label='Pervo väliinpeluu, a ja b miaita'
first='white'
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . # . . . . . , . . . . . O . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . 1 . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . a . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . , . . . . . , . . . . . , . . . |
| . . 2 . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . b . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . O . . . . . , . . . . . # . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +
}]
Siirto 2 on erittäin yleinen näissä peleissä. Hyvin ymmärrettävä, tekee miain kahdesta kaksimielisestä (eli hyvästä) siirrosta. Mutta eikös vain tunnu aika kurvipallolta, kun on juuri lähestynyt nurkkaa, ja vastustaja pelaakin tuollaisen, joka ei ole hasami eikä puolustus, joten tavallaan se on tenuki, mutta ei kuitenkaan ole?
Sinänsä tämä on normaali ja rauhallinen siirto (wariuchihan se), mutta nurkan puolustamatta jättäminen tekee siitä erikoisemman. Puhumattakaan siitä, että näitä pelataan yleensä monta kappaletta pelissä. Standardisiirto!
\\\
[{GoDiagram
label='Yleinen kombinaatio 1\\\\"[Anna mulle nurkkasi sun|AnnaMulle]"\\\\Onko tämä nyt sitten hasami?'
first='white'
+ - - - - - - - - - -
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . 2 . 3 .
| . . . # . . . . . ,
| . . . . . . . . . .
| . . 1 . . . . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . , . . . . . ,
}]
[{GoDiagram
label='Yleinen kombinaatio 2\\\\"Tuplakakari? 3-3? Syötävää?"\\\\Opi arvostamaan ikken tobeja.'
first='white'
+ - - - - - - - - - -
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . 4 . . .
| . . . # . . . . . ,
| . . . . . . . . . .
| . . 1 . 3 . . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . , . . . . . ,
}]
\\\
[{GoDiagram
label='Muinaisjoseki?'
first='white'
+ - - - - - - - - - -
| . . . . . . . . . .
| . . . 4 3 1 . . . .
| . . 5 6 # O . . O .
| . . a # 8 # O 9 . ,
| . . . . . 7 2 . . .
| . . O . . b . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . . . . .
}]
Musta puolustaa lopuksi pelaamalla a:n tai b:n.
Valkean leikkauspisteen luonti ja kurkistuskombinaatio ovat yksi normaali tekniikka.
Mustan hane (2) vaikuttaisi yritykseltä ylikeskittää valkea ja asettaa muoto. Mutta millainen muoto?
\\\
[{GoDiagram
label='W: Kitani Minoru (8d) B: Fujisawa Hosai (8d)'
first='white'
+ - - - - - - - - - -
| . . . . . . . . . .
| . . O . . . . . . .
| . O O O # . . . O .
| . # O # 2 1 . . . ,
| . . # 4 # . . . . .
| . . . 3 . . . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . . . . .
}]
Jos edellisen kuvan muoto hirvitti, niin onko tämäkään nyt sitten erityisen kaunista? Ei ne klöntit välttämättä aina niin huonoja ole.
\\\
[{GoDiagram
label='Muinaisjosekin tewarianalyysiyritys'
first='white'
+ - - - - - - - - - -
| . . . . . . . . . .
| . . . 2 1 Ot . . . .
| . . 3 4 # O . . O .
| . . a # #t # O 5 . ,
| . . . . . Ot #t . . .
| . . O . . b . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . . . . .
| . . . . . . . . . .
}] Merkityt kivet erään nykyjosekin mukaan. Ehkä valkea sitten ylikeskittyi oikealla laidalla, mutta vahvistuipahan samalla.
Jos musta pelaa a:n, valkea on tuhonnut omaa loppupeliä nurkasta, mutta entäs mustan leikkauskivi? Jos musta pelaa b:n, niin valkealla on helpompaa nurkassa kuin tavallisesti.
En erityisemmin pitäisi tästä, jos pelaisin mustaa, ja vastaukset 2, 4 tuntuvat kamalan nössöiltä, mutta enhän minä osaa pelata :-)
At line 644 changed one line
Liian usein olen kuullut ihmisten valittavan (erit. irkissä), tähän tyyliin: "Olin voittanut ihan pystyyn, mutta sitten se damentäyttövaiheessa rupes pelaa ihan älyttömiä mun alueelle ja sit hävisin. Kamalan ärsyttävää tuollainen, en kyllä enää ikinä pelaa sitä pelaajaa vastaan." Lisäksi [Tampereen Manifestissa|TampereenManifesti] sanotaan seuraavaa:
Liian usein olen kuullut ihmisten valittavan (erit. irkissä ja keksissä), tähän tyyliin: "Olin voittanut ihan pystyyn, mutta sitten se damentäyttövaiheessa rupes pelaa ihan älyttömiä mun alueelle ja sit hävisin. Kamalan ärsyttävää tuollainen, en kyllä enää ikinä pelaa sitä pelaajaa vastaan." Lisäksi [Tampereen Manifestissa|TampereenManifesti] sanotaan seuraavaa:
At line 654 changed one line
* Liiallinen miettiminen aikapelissä, koska ei niin kauan jaksa keskittyä ja sitten tulee tylsistymisyyttään mokattua, ja sitäpaitsi se oli perässäkin (ne aikarajat olivat vain ohjeellisia, paitsi jos __minä__ joudun pulaan!)
* Liiallinen miettiminen aikapelissä, koska ei niin kauan jaksa keskittyä ja sitten tulee tylsistymisyyttään mokattua, ja sitäpaitsi se oli perässäkin (aikarajat ovat vain ohjeellisia, paitsi jos __minä__ joudun pulaan!)
At line 660 changed 10 lines
* __Pelissä on kyse voitosta__. Voiton ja häviön ero loppujen lopuksi määrittelee hyvän ja huonon siirron eron, eikä ilman sitä ole koko peliä. Voittokriteerien tulee olla selkeitä, koska muuten koko pelaamiselta menee pohja. Kyse on taitolajista, jossa kaikki peliin kuuluvat keinot ovat sallittuja. Selityksissä aina löytyy, mutta [Korpela|http://reminder.ton.tut.fi/] on väsymätön vastaaja.
* __Kello kuuluu peliin__. Molemmat pelaajat hyväksyvät aikarajat, ja sen jälkeen ne kuuluvat pelin sääntöihin: aikarajan ylittyminen on yksi tapa hävitä peli. Ajankäytön hallinta on pelitaidon osa, ja laudalla voi hyvinkin tehdä virheen yrittämällä välttää aikahäviötä. Voitto on voitto, oli se sitten turskis, murskis, 5.5 pistettä, 0.5 pistettä tai aikavoitto.
* __Vastustajalla ei ole merkitystä__. On ihan sama kuinka vahva vastustaja on, tai millainen pelityyli hänellä on (vaikka se sitten kuinka hivelisi vastakarvaan fiinejä Go-nautintohermoja). Tavoitteena on oppia pelaamaan ketä tahansa vastaan hyvin. Jos vastustaja tekee jotain rumaa (järjetön invaasio, hölmö trikki, poikkeama josekista, yms), oikeus vähätellä sitä yritystä tulee vasta sitten, kun oikeaa vastausta ei edes tarvitse miettiä. (sen vähättelyn voi sitten jättää väliinkin, ei saa kiusata heikompia) Muuten on vielä opittavaa. Jos häviää, oppii jotain heikkouksistaan. Vai onko kyseessä "liian helppo" asia -- niin helppo, ettei sitä tarvitse opetella ja osata?
* __Voitolla ei aina ole niin väliä__. Oppiminen on tärkeää, eikä jokaisen pelin voitolla ole niin merkitystä, jos oppii jotain uutta. Pelkästään yrittämällä pelata siirtoja, joita ei kadu heti pelin jälkeen ("halusinkin tietää, mitä vikaa siinä on"), oppii enemmän ja tuloksetkin voivat olla parempia. Toki pelissä on periaatteessa kyse vain ja ainoastaan voitosta, niin kuin siinä on myös kyse vain ja ainoastaan kivien elämisestä, mutta kummankin liian suoraviivaisesta tuijottamisesta koituu harmia omalle pelille.
Vastustajaa voi häiritä peliin kuulumattomilla keinoilla (servereillä esim. undon kinuaminen, pakeneminen, pisteenlaskussa pelleily, yms.) Näitä en tietenkään suvaitse. Myöskin ilman byo-yomia damejen täytön jälkeen kymmenien siirtojen järjetön pelleily ei kuulu asiaan, mutta vain siksi, että sen testaaminen, riittääkö vastustajalla aikaa latoa 500 kiveä lautaan vai ei, osoittaa lähinnä huonoa huumorintajua epävirallisissa peleissä ja virallisemmissa tuomareilla voi olla jotain sanottavaa asiasta. Normaalisti ongelmia ei synny, mutta jos hassusti käy niin aina voi pelata seuraavan pelin byo-yomin kanssa (kanadalainen on ihan kätevä missä vain).
Muita näistä periaatteista seuraavia omituisia(?) mielipiteitäni on esimerkiksi se, että jos vastustaja serverillä "huijaa" käyttämällä vaikkapa josekikirjaa, lautaa tai vahvempaa pelaajaa apuna (tai on itse ns. "sand bagger"), minä olen vain tyytyväinen, paitsi ehkä jos pelaan tasoitus- eli opetuspeliä valkeana. On aivan sama, mistä vastustajani vahvuus tulee; minähän siitä edun saan, jos hän onkin tavallista vahvempi.
Eli jos vastustaja pelaa jotakin "epäurheilijamaista", joka uhkaa tuhota tyytyväisyyden omaan peliin, sen tyytyväisyyden saa takaisin sillä, että käsittelee sen hyvin. Jos vastustaja ''oikeasti'' vain tuhlaa molempien aikaa, niin ei sitä vastaan tarvitse toiste pelata. Voi sitä yrittää hienovaraisia vihjeitäkin: eräskin damentäyttövaiheen jälkeen alueilleni pelaillut veikkonen otti vihdoinkin osuman Clue-kepistä, kun vastasin moisiin laittoihin pelaamalla sen alueille. Ovathan nekin tavallaan yhden pisteen miaita...
* __Pelissä on kyse voitosta__. Hyvässä pelissä tavoite on selkeä ja pelaajien energia menee pelitaidon parantamiseen, eikä epäolennaisiin asioihin. Tavoitteen vesittäminen vähättelemällä joitakin voittoja ei johda mihinkään. Kyse on taitolajista, jossa kaikki peliin kuuluvat keinot ovat sallittuja. Selityksissä aina löytyy, mutta [Korpela|http://reminder.ton.tut.fi/] on väsymätön vastaaja.
* __Kello kuuluu peliin__. Molemmat pelaajat hyväksyvät aikarajat ja sen jälkeen ne kuuluvat pelin sääntöihin: aikarajan ylittyminen on yksi tapa hävitä peli. Ajankäytön hallinta on pelitaidon osa, ja laudalla voi hyvinkin tehdä virheen yrittämällä välttää aikahäviötä. Voitto on voitto, oli se sitten turskis, murskis, 6.5 pistettä, 0.5 pistettä tai aikavoitto.
* __Vastustajalla ei ole merkitystä__. On ihan sama kuinka vahva vastustaja on, tai millainen pelityyli hänellä on (vaikka se sitten kuinka hivelisi vastakarvaan fiinejä Go-nautintohermoja). Tavoitteena on oppia pelaamaan ketä tahansa vastaan hyvin. Jos vastustaja tekee jotain "rumaa" (järjetön invaasio, hölmö trikki, poikkeama josekista, yms), oikeus vähätellä sitä yritystä tulee vasta sitten, kun oikeaa vastausta ei edes tarvitse miettiä. (sen vähättelyn voi sitten jättää väliinkin, ei saa kiusata heikompia) Muuten on vielä opittavaa. Jos häviää, oppii jotain heikkouksistaan. Vai onko kyseessä "liian helppo" asia -- niin helppo, ettei sitä tarvitse opetella ja osata?
* __Voitolla ei aina ole niin väliä__. Oppiminen on tärkeää, eikä jokaisen pelin voitolla ole niin merkitystä, jos oppii jotain uutta. Riittää pelata siirtoja, joiden kokeilemista ei kadu heti pelin jälkeen ("Mitähän mahdoin oikein ajatella? En kai mitään."). Pelituloksesta valittaminen jälkikäteen on tästä näkökulmasta hyödytöntä lillukanvarsiin takertumista ja jättää valittajasta vain huonon häviäjän mielikuvan.
* __Vastustajan vahvuus on hyvä asia__. Jos joku pelaa serverillä käyttäen josekikirjaa, lautaa tai vahvempaa pelaajaa apuna, mikäs siinä. Onpahan vahvempi vastustaja, mikä on aina mukava asia. Samasta syystä sandbaggereista valittaminen on kummallista: ihmiset haluavat niin paljon pelata vahvempia vastaan, että KGS:ssä "liikaa" vahvempiaan vastaan pelaavat leimataan tildellä, jotta heitä voitaisiin syrjiä. Myöskään alitasoituksia kinuavat pelaajat eivät ole harvinaisia. Vahvempia vastaan pelaamalla oppii enemmän. Miksi vastustajan odottamattomasta vahvuudesta pitää sitten kitistä?
* __Pelissä on kyse todennäköisyyksistä__. Vahvempi pelaaja ei aina voita, eikä myöskään pelissä sillä hetkellä edellä oleva. Pelin jatkaminen hävitystä asemasta on normaalia, koska vastustajalla on usein paljon tilaisuuksia tehdä virheitä. Jos virheen tekijä aina luovuttaisi heti, amatööripelit eivät kovin montaa siirtoa kestäisi. Luovutuksen vaatiminen (myös "White should resign"-kommentit kibitzoidessa) on huono tapa, koska voittoasemaan pääseminen ei riitä, pitää myös osata säilyttää se lopun pelin ajan, ja sekin vaatii paljon taitoa. "Mikään ei ole niin vaikeaa kuin voitetun pelin voittaminen." Lisäksi heikkojen (alle 5 dan) pelaajien pistearviot voivat heittää paljonkin johtuen huonosta loppupelitekniikasta, heikkojen ryhmien tai vahvuuden virhearvioinnista ja siitä, ettei ota kaikkea ajia huomioon. Ilman kunnollista pistearviota voi helposti pelata liian lepsusti tai ottaa turhia riskejä.
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
36 02-Nov-2007 12:46 0.017 kB RauliRuohonen to previous
35 02-Nov-2007 12:39 2.179 kB RauliRuohonen to previous | to last ei ihan niin rant enää
34 29-Mar-2006 19:45 5.715 kB 130.233.22.111 to previous | to last
33 29-Mar-2006 19:44 5.703 kB 130.233.22.111 to previous | to last
32 29-Mar-2006 19:40 5.698 kB 130.233.22.111 to previous | to last
31 18-Apr-2005 19:59 29.545 kB Rauli to previous | to last
30 17-Apr-2005 11:56 29.415 kB Rauli to previous | to last
29 16-Apr-2005 18:34 29.418 kB Rauli to previous | to last
28 16-Apr-2005 06:13 29.411 kB Rauli to previous | to last
27 16-Apr-2005 04:33 29.261 kB Rauli to previous | to last
26 16-Apr-2005 04:19 29.254 kB Rauli to previous | to last
25 15-Apr-2005 15:46 24.651 kB Rauli to previous | to last
24 15-Apr-2005 15:36 24.495 kB 193.166.244.175 to previous | to last
23 15-Apr-2005 14:34 24.48 kB Rauli to previous | to last
22 15-Apr-2005 14:32 24.48 kB Rauli to previous | to last
21 15-Apr-2005 13:04 23.325 kB Rauli to previous | to last
« This page (revision-36) was last changed on 02-Nov-2007 12:46 by RauliRuohonen