Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

This page (revision-49) was last changed on 11-Jan-2007 22:44 by Ilkka  

This page was created on 05-Sep-2005 00:13 by JanneJalkanen

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 1 removed one line
At line 4 added 30 lines
Suomessa pelataan ns. Japanilaisilla säännöillä, joiden [tarkempi määrittely| http://www-2.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html] löytyy [Jasiekin sääntösivuilta|http://home.snafu.de/jasiek/rules.html].
!Tiivistelmä säännöistä
* Peli pelataan laudalla, jolla on 19 vaaka- ja 19 pystyviivaa, jotka muodostavat 361 risteyksen ruudukon.
* Pelissä on 2 pelaajaa, jotka tekevät siirtoja vuorotellen, tarkoituksenaan rajata laudalta enemmän aluetta kuin vastustaja. Toisella pelaajalla on mustat kivet, toisella valkeat. Musta aloittaa.
Pelivuorollaan pelaajan on joko tehtävä siirto, tai passattava.
* Siirto koostuu 2 osasta:
# oman kiven asettaminen tyhjään risteykseen
# vangittujen vastustajan kivien poistaminen laudalta
* Kun pelaaja __pass__aa, vuoro siirtyy vastustajalle.
* Vierekkäiset (vaaka- tai pystysuunnassa) olevat kivet muodostavat __ketjun__
* Ketjuilla on __vapauksia__, jotka on ne tyhjät risteykset, joita ketju koskettaa
* Ketju jää __vangiksi__, kun sen viimeinen vapaus poistuu.
* Laudalla ei voi olla siirron jälkeen kiviketjuja (yhden tai useamman kiven mittaisia), joilla ei ole yhtään vapautta (ts. "itsemurha" on kielletty)
* Muotoa, jossa pelaajat voisivat vuoronperään vangita toisiltaan __yhden__ kiven, kutsutaan nimellä __ko__. __Pelaaja jonka kivi on vangittu ko:ssa, ei saa seuraavalla siirrollaan vangita takaisin__.
* Kiviä sanotaan __eläviksi__, jos
# vastustaja ei voi mitenkään vangita niitä, tai
# niiden vangitseminen mahdollistaisi sellaisen uuden kiven pelaamisen, jota vastustaja ei voi vangita.
* Peli päättyy kun molemmat pelaajat passaavat peräkkäin.
!Pisteenlaskusäännöt
# __Alue__tta ovat sellaiset tyhjät risteykset, joita ympäröi vain yhden pelaajan elävät kivet. Muut tyhjät pisteet ovat __dame__ja.
# Ketjut, joilla on dameja (__seki__), eivät rajaa aluetta.
# Kumpikin pelaaja poistaa alueeltaan vastustajan kuolleet kivet, ja lisää ne vankeihinsa
# Jokainen __tyhjä__ risteys omalla alueella on 1 pisteen arvoinen. Jokainen vanki on 1 pisteen arvoinen.
# Pelaajan saamat pisteet lasketaan yhteen, ja valkean pisteisiin lisätään __komi__ (tyypillisesti 6.5 pistettä)
# Pelaaja, jolla on enemmän pisteitä, voittaa.
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
49 11-Jan-2007 22:44 6.097 kB Ilkka to previous
48 11-Jan-2007 22:37 7.67 kB Ilkka to previous | to last
47 11-Jan-2007 16:49 7.669 kB Lauri Paatero to previous | to last
46 11-Jan-2007 16:48 7.651 kB Lauri Paatero to previous | to last
45 11-Jan-2007 16:47 7.606 kB Lauri Paatero to previous | to last
44 16-Jul-2006 15:58 7.471 kB Bass to previous | to last
43 07-Jul-2006 09:20 7.185 kB Lauri Paatero to previous | to last
42 06-Jul-2006 22:47 6.939 kB 85.194.225.245 to previous | to last
41 06-Jul-2006 21:56 6.799 kB 130.233.20.156 to previous | to last
« This page (revision-49) was last changed on 11-Jan-2007 22:44 by Ilkka