Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

This page (revision-49) was last changed on 11-Jan-2007 22:44 by Ilkka  

This page was created on 05-Sep-2005 00:13 by JanneJalkanen

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 1 changed one line
Go:n säännöt ovat periaatteessa hyvin yksinkertaiset. Emme ala kuitenkaan niitä juuri nyt tässä käsittelemään, mutta seuraavat sivustot auttanevat:
Go:n säännöt ovat periaatteessa hyvin yksinkertaiset. Allaolevaa linkkiä seuraamalla opit nopeasti kaiken käytännössä tarvittavan.
At line 5 changed one line
Suomessa pelataan ns. Japanilaisilla säännöillä, joiden [tarkempi määrittely| http://www-2.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html] löytyy [Jasiekin sääntösivuilta|http://home.snafu.de/jasiek/rules.html].
Silloin tällöin tulee kuitenkin tarpeelliseksi tietää tarkalleen, mitä säännöissä sanotaan.
Suomessa pelataan ns. japanilaisilla säännöillä, joiden [tarkempi määrittely| http://www-2.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html] löytyy [Jasiekin sääntösivuilta|http://home.snafu.de/jasiek/rules.html]. Seuraavassa melko tarkka käännös näistä säännöistä.
At line 7 changed one line
!Tiivistelmä säännöistä
! Japanilaiset säännöt pääpiirteittäin
At line 9 changed 16 lines
* Peli pelataan laudalla, jolla on 19 vaaka- ja 19 pystyviivaa, jotka muodostavat 361 risteyksen ruudukon.
* Pelissä on 2 pelaajaa, jotka tekevät siirtoja vuorotellen, tarkoituksenaan rajata laudalta enemmän aluetta kuin vastustaja. Toisella pelaajalla on mustat kivet, toisella valkeat. Musta aloittaa.
*Pelivuorollaan pelaajan on joko tehtävä siirto, tai passattava.
* Siirto koostuu 2 osasta:
** oman kiven asettaminen tyhjään risteykseen
** vangittujen vastustajan kivien poistaminen laudalta
* Kun pelaaja __pass__aa, vuoro siirtyy vastustajalle.
* Vierekkäiset (vaaka- tai pystysuunnassa) olevat kivet muodostavat __ketjun__
* Ketjuilla on __vapauksia__, jotka on ne tyhjät risteykset, joita ketju koskettaa
* Ketju jää __vangiksi__, kun sen viimeinen vapaus poistuu.
* Laudalla ei voi olla siirron jälkeen kiviketjuja (yhden tai useamman kiven mittaisia), joilla ei ole yhtään vapautta (ts. "itsemurha" on kielletty)
* Muotoa, jossa pelaajat voisivat vuoronperään vangita toisiltaan __yhden__ kiven, kutsutaan nimellä __ko__. __Pelaaja jonka kivi on vangittu ko:ssa, ei saa seuraavalla siirrollaan vangita takaisin__.
* Kiviä sanotaan __eläviksi__, jos
** vastustaja ei voi mitenkään vangita niitä, tai
** niiden vangitseminen mahdollistaisi sellaisen uuden kiven pelaamisen, jota vastustaja ei voi vangita.
* Kivet, jotka eivät ole eläviä, ovat __kuolleita__.
(paikoitellen hyvinkin hankalasti sanottu, pahoittelen.
Havainnollistavia kuvia on [http://gowrite.net/saannot/saannot.html].)
* Peli pelataan laudalla, jolla on 19 vaaka- ja 19 pystyviivaa, jotka muodostavat 361 risteyksen ruudukon.
* Pelissä on 2 pelaajaa, jotka pelaavat vuorotellen, tarkoituksenaan rajata laudalta enemmän aluetta kuin vastustaja. Toisella pelaajalla on mustat kivet, toisella valkeat. Musta aloittaa.
* Vuorollaan pelaajan on joko tehtävä siirto tai passattava.
** __Siirto__ koostuu 2 osasta:
*** oman kiven asettaminen tyhjään risteykseen
*** vangittujen vastustajan kivien poistaminen laudalta
** Kun pelaaja __pass__aa, vuoro siirtyy vastustajalle.
* Vierekkäisissä risteyksissä (vaaka- tai pystysuunnassa) olevat samanväriset kivet ovat samaa __ketjua__.
* Ketjuilla on __vapauksia__, jotka ovat ne tyhjät risteykset, jotka ovat suoraan kosketuksissa ketjuun. (vain vaaka- tai pystysuunnassa)
* Ketju jää __vangituksi__, kun vastustaja pelaa kiven, joka poistaa ketjulta sen viimeisen vapauden.
* Laudalla ei voi olla siirron jälkeen kiviketjuja (yhden tai useamman kiven mittaisia), joilla ei ole yhtään vapautta (ts. ''itsemurha'' on kielletty)
* Muotoa, jossa pelaajat voisivat vuoronperään vangita toisiltaan yhden kiven, kutsutaan nimellä __ko__. Pelaaja jonka kivi on juuri vangittu ko:ssa ei saa __seuraavalla siirrollaan__ vangita juuri pelattua kiveä takaisin.
At line 28 changed 3 lines
!Pisteenlaskusäännöt
# __Alue__tta ovat sellaiset tyhjät risteykset, joita ympäröi vain yhden pelaajan elävät kivet. Muut tyhjät risteykset ovat __dame__ja.
# Ketjut, joilla on dameja (__seki__), eivät rajaa aluetta.
! Elämä ja kuolema
(Tämä on nyt se sääntötekninen tulkinta. Näitä termejä käytetään muihinkin tarkoituksiin hiukan eri merkityksin.)
# Kiviä sanotaan __eläviksi__, jos
## vastustaja ei voi mitenkään vangita niitä, tai
## niiden vangitseminen mahdollistaisi sellaisen uuden kiven pelaamisen, jota vastustaja ei voi vangita. (Tämä kummallisen kuuloinen sääntö tarvitaan joidenkin [erikoistilanteiden takia|http://www.cs.cmu.edu/~wjh/go/rules/Japanese.html], tarkemmin kappale 1. Positions Related to Article 7, Clause 1.)
# Kivet, jotka eivät ole eläviä, ovat __kuolleita__.
! Pisteenlasku
# __Kun peli on päättynyt, ko-uhkaukset katoavat__.[1]
# __Alue__tta ovat sellaiset risteykset, joita ympäröivät vain yhden pelaajan elävät kivet. Muut tyhjät risteykset ovat __dame__ja.
# Ketjut, joilla on dameja, eivät rajaa aluetta. (__seki__)
At line 32 changed 3 lines
# Jokainen __tyhjä__ risteys omalla alueella on 1 pisteen arvoinen. Jokainen vanki on 1 pisteen arvoinen.
# Pelaajan saamat pisteet lasketaan yhteen, ja valkean pisteisiin lisätään __komi__ (tyypillisesti 6.5 pistettä)
# Pelaaja, jolla on enemmän pisteitä, voittaa.
# Jokainen __tyhjä risteys__ omalla alueella on 1 pisteen arvoinen. Jokainen __vanki__ on 1 pisteen arvoinen.
# Pelaajan pisteet lasketaan yhteen, ja valkean pisteisiin lisätään __komi__ (tyypillisesti 6.5 pistettä)
# Pelaaja, jolla on enemmän pisteitä, voittaa.
! Erikoissääntöjä
* Pelin saa koska tahansa __luovuttaa__, jolloin vastustaja luonnollisesti voittaa automaattisesti.
* Jos rikkoo ylläolevia sääntöjä, vastustaja voittaa automaattisesti (yleensä meillä kuitenkin vastustaja antaa esim. ottaa laittoman siirron takaisin)
* Jos koko laudan tilanne toistuu, pelaajat voivat sopia, että peli päättyy ratkaisemattomana.
! Tasoitukset
Useimmat vapaamuotoiset pelit sekä ''tasoitusturnauksissa'' pelattavat pelit ovat __tasoituspelejä__.
Tasoituspeleissä heikompi pelaaja saa kompensaatiota [luokitusten|Luokituslista] mukaan seuraavasti:
* Jos luokitukset ovat samat, pelataan "normaalisti" ylläolevien sääntöjen mukaan
* Jos eroa on 1 taso, heikompi pelaaja pelaa "normaalisti" mustilla, mutta valkea ei saa komia.
* Jos eroa on 2 tasoa tai enemmän, heikompi pelaa mustilla ja ensimmäisenä siirtonaan asettaa laudalle __tasoituskiviä__ luokitusten eron verran, kuitenkin enintään 9. Nämä kivet asetetaan laudalle merkittyihin ''tähtipisteisiin'', ks. alla. Valkea ei saa komia.
Tasoituskivet asetetaan laudalle näin:
[{GoDiagram
label='Tasoituskivien asettamisjärjestys, mustan näkökulmasta'
first='white'
+---------------------------------------+
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . d . . . . . g . . . . . a . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . f . . . . . i . . . . . e . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . b . . . . . h . . . . . c . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
| . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
+ --------------------------------------+
}]
Tasoituskivet asetetaan diagrammissa merkittyihin risteyksiin aakkosjärjestyksen mukaan, __paitsi 5:n ja 7:n tasoituskiven tapauksessa__, jolloin viimeinen tasoituskivi asetetaan keskelle lautaa.
''on hyvän tavan mukaista asettaa tasoituskivet juuri tässä järjestyksessä''
\\\
----
[#1] pelin päätyttyä ennen pisteenlaskua on vaihe, jossa selvitetään, mitkä ryhmät ovat eläviä ja mitkä kuolleita.
Tällöin ko:ssa voi vangita takaisin ainoastaan sen jälkeen, kun on __passannut__ kerran __juuri sitä nimenomaista koota kohden__. Siis "passaan tuohon ko:hon" on se asia mitä sanotaan. Erittäin hankalaa, mutta tämä on se syy, jonka takia "mutkanelonen nurkassa" on ehdottoman kuollut.
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
49 11-Jan-2007 22:44 6.097 kB Ilkka to previous
48 11-Jan-2007 22:37 7.67 kB Ilkka to previous | to last
47 11-Jan-2007 16:49 7.669 kB Lauri Paatero to previous | to last
46 11-Jan-2007 16:48 7.651 kB Lauri Paatero to previous | to last
45 11-Jan-2007 16:47 7.606 kB Lauri Paatero to previous | to last
44 16-Jul-2006 15:58 7.471 kB Bass to previous | to last
43 07-Jul-2006 09:20 7.185 kB Lauri Paatero to previous | to last
42 06-Jul-2006 22:47 6.939 kB 85.194.225.245 to previous | to last
41 06-Jul-2006 21:56 6.799 kB 130.233.20.156 to previous | to last
« This page (revision-49) was last changed on 11-Jan-2007 22:44 by Ilkka