Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

This page (revision-13) was last changed on 20-Sep-2004 15:42 by 193.167.78.241  

This page was created on 17-May-2004 14:25 by Matti

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 101 added 109 lines
Paikalla ei tainnut olla ketään, joka olisi osannut käyttää MacMahonia. Itse olen joskus kuullut huhuja ko. ohjelmasta, joten osasin auttaa turnausjärjestäjiä laittamaan alkupisteitä edes jollakin tavalla kohdalleen. Monta muuta asiaa jäi laittamatta paikoilleen: esim. 1. kierroksen omituinen paritus johtui ylimääräisestä ruksista "kärkiryhmän siemennyksen käytössä". Hehe. Itse olen jo tottunut omituisiin parituksiin (Oulu, Göteborg), joten suhtauduin asiaan "saahan sitä kokeilla, jos ei muuten uskota" -asenteella. Itseni kohdalla paritus meni sinänsä mukavasti, että päivä alkoi Kössön kurituksella (joka pääsi silloin joskus Oulussa hyppimään nenille) ja jatkui kahtena pelinä viikonlopun kiinnostavimpia vastustajia vastaan. Harmillisten tappioitten jälkeen pystyi aloittamaan ryyppäämisen ja hauskanpidon täysin vapautuneesti. Eli kivaa oli; ja kiitos vielä Peterille kuskina toimimisesta sunnuntai-iltana :-)
-- [Antti Holappa], 17.5.
Hups, olinkin unohtanut MLES:in, joka on ilman muuta paras
käytettävissä oleva ratkaisukriteeri, koska se käyttää eniten dataa
homman laskemiseen. MLES on numeerinen tilastomenettely, SOS on
kuitenkin paras heuristinen kriteeri. Heuristisia ovat siis kaikki
muut [Matin
sivulta|http://www.kttl.helsinki.fi/msiivola/rr_commission/tie_break.html]
löytyvät paitsi MLES ja uusintapeli.
Mainittakoon että tuo Tapion mainitsema puolien pisteiden alas
pyöristämisen puute on mielestäni ollut yksi suurimmista puutteista
Gerlachin ohjelmassa, asia jota hän ei halunnut ymmärtää ennen kuin
Berliinin Go-kongressi (vasta!) vuonna 2000 uhkasi jättää MacMahonin
syrjään. Muitakin on, mutta ei niistä tähän väliin.
Ymmärrän hyvin Karen vastenmielisyyden SOSsia kohtaan, ja ymmärrän
myös halun kokeilla muita vaihtoehtoja. On kuitenkin ikävä tosiasia,
että esmes DE:llä (termit ks. [Matin
sivu|http://www.kttl.helsinki.fi/msiivola/rr_commission/tie_break.html])
mukaan tulee jokin tertiäärikriteeri, kuten esmes se, että millä
kierroksella peli pelattiin, tai vaikkapa keitä vastaan joku kolmas
pelaaja pelasi. SOS on immuunimpi näille, vaikkakin on suunnilleen
yhtä altis joillekin parituksen artifakteille (l. parituksessa
ilmeneville sekundäärivaikutuksille, esmes MM-ryhmän jestämiselle.)
Gerlachin ohjelma ilman muuta sallii pakkoparitukset, ja olenkin
käyttänyt tätä Markun mainitsemaan alas/ylösparituksen rikkomiseen.
EPM tekee saman suoraan, joka säästää aikaa ja vaivaa, puhumattakaan
siitä että pidän tätä mallia oikeampana kuin Gerlachin ylemmän ryhmän
ylin vastaan alemman ryhmän alin. EPM on ainakin yhtä hyvä parittamaan
ryhmän sisällä kuin Gerlachin ohjelma, konsa algoritmi on sama --
lukuunottamatta sitä että Gerlach sisällyttää parituksen hyvyyteen
värit, joka ei minunkaan mielestäni ole olennainen osa optimaalisen
pelaajaparin valintaa.
Karen mainitsema 32 pelaajan huippuryhmä hajoaa kakkosryhmän
aiheuttamiin häiriöihin. Ainoa tilanne jossa tätä voidaan pelata
voittajan osalta kuppina on sveitsiläinen (jossa kakkosryhmää ei siis
ole,) ja silloinkin kakkossija on arpapeliä (kuka hävisi milläkin
kierroksella voittajalle!) Ikävämpi juttu, suo siellä vetelä täällä.
Ringit kuuluvat tietty asiaan, ja niiden ratkaiseminen menee aina
vaikeaksi. Ringin ongelmat ovat melkein samat riippumatta
sekundäärisistä kriteereistä. Lisäksi sen purkamiseen tarvittaisi
kolme peliä, ja silloinkin uusi rinki on mahdollinen. Että mitä
tehdään ringin kanssa, tulisi tietenkin päättää etukäteen, tai
viimeistään siinä vaiheessa kun huomataan ringin uhkaavan.
Karin surkuttelema tappo-byoyomi oli alun perin Takapotkun valinta:
haluttiin maksimaalinen perusaika, maksimaalinen peliajan
ennustettavuus, ja kuitenkin jonkinlainen byoyomi. Jos byoyomi olisi
ollut pitempi, kierrosajat olisivat venyneet, turnaus silti helposti
tippunut EGF-luokaltaan -- ja EGF-A-luokka oli kuitenkin yksi
turnauksen nimetyistä päämääristä! -- ja lisäksi kierrosvälit olisivat
pidentyneet niiden osalta jotka pelaavat nopeammin. Vaihtoehtona
pidettiin äkkikuolemaa eikä suinkaan pitempää byoyomia, mutta
päädyttiin siihen, että pelit pitäisi voida pelata loppuun siinä
tapauksessa että vastustaja yrittää puskea aikapulassa olijan lipun
tippumiseen. Ehkäpä jossain vaiheessa painotukset muuttuvat, mutta
ainakin tappo-byoyomin kanssa ajan hallinnan merkitys on
korkeimmillaan. Jos pelaa hitaasti, niin on varauduttava aikatappioon
ellei osaa hallita aikaansa, kieltämättä tylyä mutta ainakin
oikeudenmukaista ja reilua.
Kaiken kaikkiaan pidän hyvänä asiana, että asioita kokeillaan ja
pohditaan, vaikkakin oma kärsivällisyyteni ohjelmien eri
"ominaisuuksia" kohtaan onkin nykyään niin vähissä että mieluummin
paritan itse kuin kärsin niistä...
Toivottavasti tämä antoi lisätaustaa asioille, ja helpotti edes hiukan
tulevien turnausten järjestämistä. Ja pitääkin vielä kysymäni Antilta
että mikä oli se Oulun turnauksen parituksen erikoisuus, kun ei
itselle tule mieleen... :)
(Kyseessä oli viime marraskuun turnaus, ja virhe jopa mainitaan [tuloksissa|OulunÄlypelifestivaalit2003Tulokset]. -Antti)
Ja tämäpä varmaan riittääkin osaltani tämän ruodinnasta.
-- DonOlli
Ehkä näitä paritukseen liittyviä pohdintoja pitäisi laittaa omalle sivulleen?
Itselleni ainakin Ollin jutut selvittivät monta asiaa, eivätkä ne suoranaisesti liity tähän nimenomaiseen turnaukseen.
--Antti V
Einari, koskas meinasit kuvia pistää näkyviin tänne jonnekkin tai edes linkin missä niitä voisi katsella.
-- [Leonhart|leonhart]
Mihinkäs niitä saisi laitettua kun ei ole kotisivua ?
-- Einari
Lähetä mulle. Laitoin jo omia (heikkolaatuisia) kuviani [tänne|http://www.ee.oulu.fi/~paavo/go/YY-04-kuvat.shtml].
--Paavo
No, olin koko skaban surkeimmin luokitettu ja itseasiassa ainoo two-digit-kyu, jonka luokitus alkaa kakkosella. Ja arvaahan sen, että heittopussiksi siinä joutuu. Eli hävisin joka matsin. Mutta onneksi Go on kivaa jopa silloin kun häviää pelin. Ja Henri Hansenin kanssa käydyt opetuspelit olivat kivoja. Muutenkin oli kivaa nähdä esim. #go.fi:stä tuttua väkeä. On tullut jo muutamalta nyypiöltä kysyttyä, että mikseivät olleet siellä turnauksessa.
En kyllä kauheesti arvostanut sitä, kun ekan kierroksen alkaessa pelipöytää etsiessäni löysinkin edestäni surkean pienen pyöreän pöydän, jonka päällä oli vain numerolappu "18" ja kukkaruukku. Löytyihän se Go-setti ja kellokin sitten tuotapikaa, mutta se pöytä riitti vain juuri ja juuri pelaamiseen, kun se oli niin pieni. Kiitti vaan...
-- [juhtolv]
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
13 20-Sep-2004 15:42 16.716 kB 193.167.78.241 to previous
12 21-May-2004 17:27 16.705 kB Juhtolv to previous | to last
11 18-May-2004 10:25 15.895 kB PaavoPietarila to previous | to last
10 18-May-2004 09:59 15.766 kB 62.142.77.133 to previous | to last
9 18-May-2004 01:03 15.694 kB AnttiHolappa to previous | to last
8 17-May-2004 23:02 15.568 kB 80.223.146.209 to previous | to last
7 17-May-2004 22:26 15.444 kB Lokori to previous | to last
6 17-May-2004 19:09 15.228 kB DonOlli to previous | to last
5 17-May-2004 16:39 11.122 kB AnttiHolappa to previous | to last
4 17-May-2004 15:40 10.17 kB TapioVuorinen to previous | to last
3 17-May-2004 15:31 8.753 kB SuviLeppänen to previous | to last
2 17-May-2004 15:30 8.753 kB SuviLeppänen to previous | to last
1 17-May-2004 14:25 8.516 kB Matti to last
« This page (revision-13) was last changed on 20-Sep-2004 15:42 by 193.167.78.241