Täällä saa sanoa, jos on jotain sanottavaa.


  • Nykyinen zysteemi ei ole ollut käytössä täysin muuttumattomana vuodesta 1989.
  • Miksi perintöpaikkoja pitää olla tarkalleen kolme?
  • Välisarja ei ole sarja. Eikö siitä voisi käyttää jotain loogista ilmaisua?

-TeemuR


Totta, tuo B sarja lisättiin myöhemmin.

Tarkoittanet SM-sarjan 3:a perintöpaikkaa?

Tämä on erilaisten (ristiriitaisten) tavoitteiden välillä tasapainoilua. 3 ei aiheuta mitään suuria ongelmia missään suhteessa.

  • 2. karsinta voi (juuri ja juuri) löytää 3 parasta ilman sossihässiä tai muuta pelitaidosta riippumatonta tekijää.
  • Jos pitäisi löytää 4 parasta, viimeinen (-set) olisivat todella satunnaisia (pelitaidolla mitattuna).
  • Satunnaisuus voidaan välttää vain lisäämällä 2. karsinnan pelejä kohtuuttomasti.
  • Toisaalta SM sarjan pelaajat ovat kärkeä, eli vain hyvin ja tasaisesti pelaava voi siellä pysyä eli itse tipuin tänä vuonna :(.

2. karsinnan nimestä: Mitä nimeä ehdottaistit välisarjalle?

-- LauriPaatero 18.10.2004


Juttelin eilen Markun kanssa tuosta sveitsiläisen resoluutiosta ja olen tyytyväinen.

Nimiasia on kiusallinen. Tässä pari ehdotusta: jatko, välimalli, välivaihe, kakkosvaihe, kakkoskarsinta, kakkonen, keräilyerät, B-vaihe, B-turnaus, B-karsinta, sveitsiläinen.

-- TeemuR, 19.10.2004


Jokerit-Kärpät otteluita viime päivinä katsoneena/kuunnelleena tuli yksi avainkysymys mieleen.

Kuten jääkiekossa jo tehdään ja varmaankin tapa siirtyy myös muiden lajien SM-otteluihin olisi GO:lla hyvä mahdollisuus olla muutoksen eturintamassa vaikuttamassa edistyksen kehittymiseen. Tulisiko myös Go:n SM-finaalipeli(e)n alussa laulaa maamme-laulu?

-- Ari, 17.4.2005

Ehdottomasti. Sehän ei tuntuisi parinkymmenen pelaajan suusta mumistuna suinkaan teennäiseltä tai vaivaantuneelta. Jos vaikka mieluummin sitten kun tulee voitto JoukkoeEM-kisoissa?

--MarkusKoivisto, 17.4.2005

2. karsinnan parituksesta kysymys: Seuraako sveitsiläisestä parituksesta tietty määrätty tapa, jolla tasapisteissä olevat paritetaan keskenään?

-- Kari

Tapoja on käytössä monia. En ole nähnyt (vakuuttavaa) analyysiä eri tapojen meriiteistä, valinta lienee aika mielivaltainen.

-- Lauri

Oleellinen pointti tässä taisi olla se, että paritusmenetelmä on ennaltamääritelty.

-- Kari

Aivan, sääntö tulee kiinnittää ennen kuin karsinta alkaa.

-- Lauri

Mielestäni paritusalgoritmi tulisi kirjata sääntöihin. Siten voidaan välttää esim. se, että parittaja X antaa kaverilleen Y suotuisan parituksen ensimmäiselle kierrokselle.

-- Kari

Nähdäkseni on kaksi tapaa.

  • Paritetaan taittamalla keskeltä jolloin sisääntulojärjestyksen ensimmäinen ja viimeinen pelaavat
  • Jaetaan keskeltä kahtia kahteen puoliskoon joiden ensimmäiset pelaavat keskenään. Eli 1. ja 9. tässä tapauksessa.

-- Gardan

Emme tuota tapaa kirjanneet sääntöihin, osin varmaan siksi, että kokemuksia ei ole vielä kovin paljoa. Tällöin tiukasti kiinnitetty huono tapa voisi osoittautua ongelmaksi.

Minusta on aivan riittävää, että tapa päätetään riittävän ajoissa esimerkiksi liiton hallituksessa. Hallitus joutuu joka tapauksessa tekemään päätöksiä, jos/kun erilaisia ongelmia sitten käytännössä tulee.

-- Lauri

Yllä kommentoit että valinta on aika mielivaltainen, joten voiko sen kirjaamisesta sääntöihin olla haittaa?

-- Kari

Kokemukseni mukaan paras tapa parittaa 1. kierroksella on seuraava:

  • järjestetään osallistujat sisääntulojärjestykseen
  • jaetaan ryhmä kahtia
  • paritetaan ryhmien ensimmäiset, sitten toiset, jne.

Tällä tavoin saadaan 1. kierroksesta enemmän informaatiota kuin silloin, jos sisääntulojärjestykseen laitetut osallistujat paritetaan taittamalla ryhmä keskeltä. Jos taitetaan keskeltä, sisääntulojärjestyksessä parhaan ja huonoimman keskinäinen peli tuottaa todennäköisesti vain hyvin vähän informaatiota, jos tasoerot ovat useita kiviä.

-- Markku

Informaatio on 2-karsinnan "double elimination" -systeemissä erilaista kuin MacMahonissa, tarkoituksenahan on ainoastaan löytää 3 pelaajaa, jotka voittivat 4 peliä, kun normaalisti pitäisi saada aikaan jonkinlainen järjestyskin.

Ensimmäisen kierroksen taittamista puoltaisi minusta se, että se suosii sisääntulojärjestyksessä korkeammalla olevaa. Näin esimerkiksi Takapotkun ja Kanikutosen perusteella valittu ei joutuisi heti ensimmäisellä kierroksella pelaamaan viime vuoden SM-sarjalaisia vastaan, mikä saattaisi teoriassa aiheuttaa taktikointia turnausosallistumisten kanssa.

    • Tämä argumentti taiton puolesta kuulostaa hyvältä. -- Markku

Virallisen SM-speksin 2. vaiheessa on muuten pari "featurea"

  • Sisääntulojärjestyksessä mainitaan "edellisen vuoden SM-2-karsinnan 4-6". Näitä ei saada selville, sillä kolmeen voittoon jää 5 pelaajaa (2 viidennellä kierroksella hävinnyttä + 3 viimeisellä kierroksella voittanutta), eikä tiebreakeria ole määritelty.
    • Ne saadaan selville kun määritellään tiebreakeri. -- Matti
  • Viimeisen kierroksen paritus voi kossahtaa. Jos pelaaja A voittaa kolmella ensimmäisellä kierroksella pelaajat B, C, ja D, ja häviää sitten, on mahdollista että A, B, C ja D ovat kaikki 4 kierroksen jälkeen yhdessä tappiossa, ja A joutuu pelaamaan jotakuta vastaan toisen kerran. (kolmen kierroksen jälkeen 2 pisteessä on 6 pelaajaa, joten sekä B, C että D voivat voittaa pelinsä ellei heitä jossain vaiheessa pariteta keskenään.)
Tämä lienee aika tyypillinen tuplaeliminointiparitusteknillinen ongelma.

-bass

2. vaihe päätettiin pelata viisikierroksisena kuitenkin siten, että ensimmäinen ja viimeinen sija selviävät jo neljällä kierroksella. Puhe viidestä kierroksesta johtui siitä, ettei haluttu pelaajien laskevan sen varaan, että he pelaavat vain neljä kierrosta.

-- Markku 31.5. 2005

Authentication code:

Toolbar

Comment signature

Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

Here's a short reminder on the most common formatting rules you have at your disposal. A complete list is available in TextFormattingRules.

(empty line)     Make a paragraph break.
----             Horizontal ruler
[link]           Create hyperlink to "link", where "link" can be either an internal 
                 WikiName or an external link (http://)
[text|link]      Create a hyperlink where the link text is different from the actual 
                 hyperlink link.
[text|wiki:link] Create a hyperlink where the link text is different from the 
                 actual hyperlink link, and the hyperlink points to a named Wiki. 
                 This supports interWiki linking.

*                Make a bulleted list (must be in first column). Use more (**) 
                 for deeper indentations.
#                Make a numbered list (must be in first column). Use more (##, ###) 
                 for deeper indentations.

!, !!, !!!       Start a line with an exclamation mark (!) to make a heading. 
                 More exclamation marks mean bigger headings.

__text__         Makes text bold.
''text''         Makes text in italics (notice that these are single quotes ('))
{{text}}         Makes text in monospaced font.
;term:def        Defines 'term' with 'def'.  Use this with empty 'term' to make short comments.
\\               Forced line break (please use sparingly).

|text|more text| Makes a table. Double bars for a table heading.

Don't try to use HTML, since it just won't work.

To embed images just put them available on the web using one of the approved formats, and they will get inlined automatically. To see the list of approved formats, go check SystemInfo.

To make a code block, use triple {'s to open, and triple }'s to close.

(Wondering where this text comes from? It's on a page called Edit Page Help, which you can edit too!)