Add new attachment

In order to upload a new attachment to this page, please use the following box to find the file, then click on “Upload”.

This page (revision-176) was last changed on 01-Jul-2005 19:14 by TuomoKeskitalo  

This page was created on 06-Jun-2005 16:38 by 194.157.96.130

Only authorized users are allowed to rename pages.

Only authorized users are allowed to delete pages.

Difference between version and

At line 1 added 146 lines
!Linkkejä asiaan liittyviin sivuihin
[EhdotusLuokitustyökaluksi], [PäänahkaAnalyysi]
!!Kooste keskustelusta:
Markku:
* Nykyisen (ihmisen arvioon perustuvan) luokittamisen ongelmat:
** luokittaminen perustuu luokittajien subjektiiviseen harkintaan.
Tarvittaisiin systeemi jossa jokainen tietää mitä korottamiselta vaaditaan.
** Vähäinen määrä luokituskelpoisia pelituloksia vaatii
harkinnan varan jättämistä systeemiin.
* Ehdotettu minimi-maksimikriteerisysteemi pyrkii huomioimaan molemmat yo.
näkökannat, jonka pääpiirteet ovat:
** sovellus korotuksiin 1 dan - 7 daniksi
** tutkitaan pelaajan suoritusta kohdetasolla johon henkilöä harkitaan korotettavan
** jos minimikriteerit eivät täyty, pelaajaa ei edes harkita korotettavan
** jos minimikriteerit täyttyvät, pelaaja voidaan harkinnan mukaan korottaa
** jos maksimikriteerit täyttyvät, pelaaja korottuu automaattisesti
** Maksimikriteeri auttaisi huomioimaan hitaiden etenijöiden ongelman:
Pelaaja menestyy nimellistä luokitustaan paremmin, mutta jää
korottamatta, koska turnauksissä päähuomio kiinnitetään nopeiten edenneisiin
pelaajiin, jotka voittavat paljon pelejä. Hitaasti edistyneet jäävät paitsioon,
koska heidän aiempia tuloksiaan ei oteta huomioon (esim. niiden etsimisen
työläyden vuoksi)
** ehdotettu systeemi koostuu kolmesta kriteeristä: voitot kohdetasoa (1.) yhtä tai useampaa luokkaa vahvempia vastaan, (2.) samantasoisia vastaan ja (3.) yhtä tai useampaa luokkaa heikompia vastaan. Tarkasteltavana on sekä pelien määrä että voittoprosentti.
** ehdotus minimikriteereiksi: vaaditaan vähintään kaksi kriteeriä: (1.) 4 peliä, 25%, (2.) 6 peliä, 50%, (3.) 6 peliä, 60%.
** ehdotus maksimikriteereiksi: kaikki kolme kriteeriä vaaditaan: (1.) 6 peliä, 25%, (2.) 10 peliä, 50%, (3.) 6 peliä, 75%.
** systeemiin voidaan ottaa lisäksi mukaan vastustajien menestys turnauskohtaisesti
Antti S.:
* jos minimikriteerien pelimäärävaatimus liian korkea, miten nopeat
etenijät saadaan korotettua?
Gardan:
* systeemiä voitaisiin käyttää ohjeellisesti
* maksimikriiteerit saattaa ylittyä liian helposti jos pelimäärävaatimus ei ole
tarpeeksi suuri
Olli:
* jos korottamiselta vaaditaan liian tiukat minimikriteerit, saattaa niiden saavuttaminen olla liian hidasta, jolloin luokitukset jäävät jälkeen todellisesta vahvuudesta. Tämä johtaisi tasokorotusten tarpeeseen, mitä ei haluta.
Markku:
* Jos minimikriteereistä tiputetaan pelimäärävaatimukset pois, voitaisiin nopeat
nousijat korottaa tarpeen mukaan nopeasti.
Gardan:
* ehdotettu systeemi vaatii sen että joku pyörittää sitä ja huolehtii
jatkotoimenpiteistä
Vesa:
* Jos minimikriteerit saavutetaan helposti ja maksimia ei moni ylitä, ei
systeemi poikkea oleellisesti nykyisestä järjestelmästä
Markku:
* Entä jos jätetään minimikriteerit pois ja pidetään pelkkä maksimikriteerit
järjestelmässä?
Vesa:
* ehdotetut maksimikriteerit saattavat olla niin korkea että käytännössä
kukaan ei odottaisi niiden ylittymistä
Pekka:
* systeemi ohjeellisesti tulkittuna auttaisi korottajia, joille kriteerien
ylittyminen antaisi lisätukea korottamisperusteita ajatellen
Kari:
* jos maksimikriteerit yliarvioidaan, ei siitä aiheutuisi haittaa
verrattuna nykysysteemiin (koska kriteerin ehdot eivät täyty kuin harvoin)
Gardan:
* hitaiden etenijöiden ongelma poistuisi myös sillä että korottamatta jääneet
tapaukset tuodaan korotusoikeudet omaavien tietoon
Olli:
* Yhden turnauksen perusteella voidaan korottaa vain rajoitettu määrä
pelaajia (dan-tasolle) turnauksesta saatavan rajallisen luokitusinformaation
määrän vuoksi, jotta virheellisiä korotuksia ei tehdä (jotta
luokitussysteemi ei hajoa sen takia että tehdään liikaa muutoksia
liian nopeasti)
* pelaajan vastustajien todellinen vahvuus (nimellisvahvuuden sijaan)
on tärkeää huomioida
Markku:
* jos korotukset annetaan yksittäisten turnausten perusteella, saavat korotuksen
vain nopeiten edenneet ja hitaasti edenneet jäävät helposti ilman korotuksia.
Oletettavasti kaikki:
* uuden systeemin käyttöönotolta vaaditaan ainakin kunnollinen testaus, jotta
luokitukset eivät menetä merkitystään jos uusi systeemi toimii jotenkin
virheellisesti
Otso:
* nykyinen systeemi ollut toiminnassa vasta vähän aikaa. Katsotaan miten se
toimii ja kehitetään uutta systeemiä rauhassa
Pekka:
* Kaikki nykyiset luokitusoikeudelliset eivät välttämättä tiedä omaavansa
tai eivät uskalla käyttää korotusoikeuksiaan
* nykysysteemistä puuttuu vastuullinen luokittaja, minkä vuoksi ketään ei
voi syyttää siitä että korotuksia jää antamatta. Pitäisikö luokitustoimikunta
ottaa jossain muodossa takaisin?
Kari:
* voidaanko jotenkin todeta, toimiiko nykyinen järjestelmä hyvin?
* Karin ehdotus GOR-pohjaisen mallin käytöstä
Tuomo S.:
* luokitusjärjestelmien jako akselille mitätön mielivalta - täysi mielivalta
** Mitätön mielivalta -mallit eivät ehkä pysty käsittelemään poikkeustapauksia
** Täysi mielivalta -mallit voivat kärsiä siitä ettei tieto liiku
* Optimi ehkä jotain näiden väliltä.
Olli:
* järjestelmä ei saa olla liian monimutkainen jotta ihmiset noudattaisivat sitä
* tilastomatematiikan pohjalta johdettu systeemi saattaisi olla parempi vaihtoehto
ehdotetulle minimi-maksimikriteerisysteemille
* Ollin suuntaviivat tilastolliselle populaatioanalyysisysteemille:
etsitään populaatiot, joiden välillä vertaillaan tuloksia ja jonka
avulla korotustarpeessa olevat huomataan
Henna:
* Systeemejä voitaisiin testata rinnakkain niin nähdään miten ne toimivat
Kari:
* etukäteen asetetuilla säännöillä voidaan varmistua
järjestelmän tasapuolisuudesta ja urheilullisuudesta
* maksimirajan käyttö voi motivoida pelaajia parempiin suorituksiin
* Yleisellä tasolla minkä tahansa luokituskomitean toimintaa voidaan
tutkia tilastollisesti
* mutu-järjestelmä on vain yhtä hyvä kuin sen luokittajat
Markku:
* uusi ehdotus kommenttien pohjalta työn alla, ks. [PäänahkaAnalyysi]
Antti V.:
* onko olemassa kriteereitä joilla voidaan arvioida minkä tahansa
systeemin toimivuus?
----
!!Markun alkuperäinen ehdotus:
At line 223 added one line
At line 108 changed one line
Maksimimeriitin ilmoittaminen on mielestäni hyvä ajatus, ja antamasi ehdotus näyttää oikeansuuntaiselta. Minimimeriitti onkin ongelmallisempi. Harvemmin saa kahdessakaan turnauksessa sopivan määrän sopivan vahvuisia vastustajia, jotta esimerkissä annettu pelimäärä täyttyisi. Harvoin turnauksissa käyvän ja/tai nopeasti kehittyvän pelaajan oikein luokittaminen muuttuisi hankalaksi. Mitä tehdään tilanteessa, jossa tiedetään pelaajan olevan vahvuudeltaan ehdottomasti dan, mutta näyttöpelejä on liian vähän? Minimimeriitin määritteleminen voi johtaa pahimmassa tapauksessa tilanteeseen, jossa luokittaja ei saa käyttää tervettä järkeä.
!Esimerkki kriteerien laskennasta:
At line 110 changed one line
-- Antti Soukka, 6.6. 2005
Antin data 1 kyuna:
At line 112 removed 65 lines
Minimimeriitistä: jos ei ole kymmentä käypää peliä, on vaikea kuvitella, millä perusteella luokitetaan. Jos puskista tulee reipas taso-tason pelaaja, joka ei ole pelannut yhtään turnauspeliä, hyväksyttäköön hänelle muidan danien pöllyttäminen turnauksettomissa peleissä. Arvioisin, että kestää jonkun aikaa, ennen kuin näin käy. On myös äärimmäisen toivottavaa, että tämä poikkeus pakottaa meidät muuttamaan ylläolevia suuntaviivoja.
-- Annatar 6.6.2005
Kannattaa myös huomioida, että tämä on vain ohjenuora eikä Ainoa Virallinen Totuus(tm). Myös muilla perusteilla voidaan luokittaa. Ennen kaikkea tämä on kokemattomille avuksi.
Minimimeriitin näkisin sellaisena "Otappa tämä pelaaja tarkkailuun" lippuna. Maksimin pitäisi olla oikeastaan utopistinen. Jos joku on liian nopea, pelimäärät eivät saavuta kriteereitä ajoissa. Hitailla ollaan aika suurissa pelimäärissä (voitto% melko lähellä 50 kohdetasolla) ja siten rajan pitäisi olla liian matala, ettei tulisi yhden turnauksen ihmettä joka puhkaisisi rajan.
-- Gardan 6.6.2005
Kävin katsomassa Paavon pullauttimesta Törmäsen Antin turnaustulokset kyuajalta. Minimimeriitti ei ollut täyttynyt, koska a) ei ollut yhtään peliä 1 dania vahvempia vastaan ja b) 1 daneja vastaan vain viisi peliä. Heikompia Antti oli voittanut riittävästi. Oliko jonkun mielestä korotus ennenaikainen?
-- Antti Soukka, 6.6. 2005
Kannattaa ottaa huomioon, että Paavon pulauttimessa ei välttämättä ole kaikkia pelejä. Mutta tokihan noita lukuja voidaan säätää. Sitä vartenhan minä ne tänne aivoriiheen laitoin.
-- Markku Jantunen, 6.6. 2005
Gardan: "Maksimin pitäisi olla oikeastaan utopistinen. Jos joku on liian nopea, pelimäärät eivät saavuta kriteereitä ajoissa. Hitailla ollaan aika suurissa pelimäärissä (voitto% melko lähellä 50 kohdetasolla) ja siten rajan pitäisi olla liian matala, ettei tulisi yhden turnauksen ihmettä joka puhkaisisi rajan."
Maksimirajan tarkoitus on napata kiinni luokittajien huomiolta katveeseen jääneet pitkän linjan tasaiset yli tasonsa pelanneet puurtajat, joilla on __paljon pelejä ja turnauksia__ muttei yhtään sellaista yksittäistä turnaussuoritusta, joka olisi kiinnittänyt luokittajien huomion - eikä siis mitään rakettimaisia etenijöitä. Olisi ihanteellista, jos tällaisetkin pelaajat voisivat rauhassa keskittyä turnauksiinsa tietäen mitä heidän korottamisiltaan vielä vaaditaan eikä kenenkään tarvitsisi tällaisten pelaajien korotusten perään huudella eikä vaivautua kaivelemaan heidän turnaustuloksiaan arkistojen kätköistä.
-- Markku Jantunen, 6.6. 2005
Oisko sitten järkeä nostaa pelimäärärajoja selvästi ylemmäs? Pienillä määrillä virheet ovat helposti tolkuttoman isoja, joten rajan pitäisi olla todella korkealla.
-- Gardan 6.6.2005
Mielestäni ei, koska noin 20-25 käyvästä pelistä käy riittävän selvästi ilmi korotustarve.
Ei kannata hilata maksimirajaa niin korkealle, ettei sitä koskaan jouduttaisi käyttämään.
-- Markku 6.6. 2005
Sain lopulta riittävästi aikaa lukeakseni tarkkaan mitä ylle on kirjoitettu. Markku, olisi varmasti kannattanut jäsentää se paremmin, nyt se tuntuu lähinnä sekavalta, vaikka itse asia käykin ilmi tarkalla lukemisella.
Tällaisten rajojen tekemisessä on parikin ongelmaa. Ensinnäkin ne pelaajat joihin systeemiä on tarkoitus soveltaa ovat käytännössä poikkeuksetta ylimmissä MM-ryhmissä, josta seurauksena esimerkiksi korjaustaulukko jää suunnilleen kokonaan käyttämättä. Toiseksi, vaikka ylläolevat korotuskriteerit ensi lukemalla kuulostavatkin kohtuullisilta, aina tulee poikkeavia pelaajia, joiden kohdalla rajojen noudattaminen johtaa selvästi liian hitaaseen korottamiseen. Tämä sitten patoaa kaiken vertailuinformaation pelkästään muutaman hassun ulkomaan turnauksen varaan, joissa vielä noin vuosi sitten kävi huomattavan vähän suomalaispelaajia. Koko muu luokitussysteemi ei ehdi mukaan näiden turnausten antamiin korotuksiin, vaan pitää tönäistä koko luokitusjärjestelmää antamalla kaikille tasokorotuksia. Tasokorotuksia ei tietääkseni ole Suomessa koskaan ollut tarpeen tehdä, ja itse ainakin pitäisin sellaista varsin hälyttävänä.
Toisin sanoen, kiinteitä pelimääriä, rajoja ja kriteereitä noudattamalla saadaan erittäin helposti aikaan varsin vahva trendi, Suomessa epäilemättä deflaatio, jonka seurauksena systeemi sitten hajoaa vähitellen makro- ja mikrotaskuuntumiseen. Tämän seurauksena systeemiin joudutaan laittamaan paikkaa paikan päälle, ja lopulta sen toimimattomuuteen kyllästytään ja sen käyttö spontaanisti lopetetaan (l. kaikki luokittavat aivan jollain muilla kriteereillä, vaikkeivät siitä välttämättä suurta ääntä pidäkään.) Mainittakoon että olen nähnyt näin käyneen.
Sinänsä olisi ihan mielenkiintoista nähdä että miten ylläoleva suhtautuisi vuosien 2000-2004 annettuihin 1k tai vahvempiin korotuksiin, koskapa tuosta saisi ihan käytännön näkemyksen siitä, että miten realistista on laatia heuristinen systeemi jolla on edes mahdollisuudet toimia. Ainakaan Törmäsen Anttia ei tuolla olisi taidettu saatu korotettua, enkä oikein usko Holapan Antistakaan...
-- DonOlli, 16.6.
Sanoinkin, että noita rajoja voidaan säätää. Eli mitä ehdotat vaadituiksi minimi- ja maksimimeriiteiksi? Kommentistasi on pääteltävissä, että minimimeriitit ovat mielestäsi liian tiukat. Et sanonut mitään, mikä liittyisi sopivaan maksimimeriittien tasoon.
Jokin yleisesti hyväksytty heuristiikka kohtuullisesti harkinnanvaraa jättävine minimi- ja maksimivaatimuksineen on paljon parempi ratkaisu kuin oikkuihin ja mielivaltaan perustuva sekä lahjonnalle ja mielistelylle täydet mahdollisuudet jättävä systeemi, eikö vain.
Antti Holapan korotuksesta 1d->2d puheen ollen, hänen [meriittinsä|http://www.ee.oulu.fi/~paavo/go/voittotilastot/voittotilastot.cgi?name=Antti+Holappa&ttype=tasa-avaus&fromdate=&todate=&fromrank=1d&torank=1d&nmax=&tregexp=]
olivat ylittivät kyllä ylläolevat alustavasti ehdotetut minimimeriitit.
Myös Holapan Antin korotukseen 1k->1d:hen vaaditut [meriitit|http://www.ee.oulu.fi/~paavo/go/voittotilastot/voittotilastot.cgi?name=Antti+Holappa&ttype=tasa-avaus&fromdate=&todate=&fromrank=1k&torank=1k&nmax=&tregexp=]
ylittivät alustavasti ehdottamani minimivaatimukset.
-- Markku, 16.6.
Jos oikein käsitin, ajatus oli, että harkkinanvaraa käytetään minimin ja maksimin välissä. En näe tässä mitään ongelmaa, kunhan rajat määritellään järkevästi. Minimirajaksi ehdotetun järkevyydestä en osaa sanoa mitään, mutta maksimirajaksi ehdotettu vaikuttaa sen verran kovalta suoritukselta, että korotus on hyvin perusteltu. Kovin usein maksimirajaa tuskin joudutaan soveltamaan (joku viitseliäs voi katsoa vaikka menneiden kahden vuoden dan-korotuksia sillä silmällä), mutta tällöin maksimirajasta ei ole haittaakaan.
-- Antti V, 16.6
Hmm, tuossa mun 1k-1d -datassa on "3k 62.50% (5/8)". Eikös tuosta pitäisi tulla iso miinus?
-- Antti H, 16.6
Vertaa sitä muihin peleihisi kohdetasoa heikompia vastaan. Sitä taustaa vasten se ei paljon tunnu. Antin data 1 kyuna:
At line 198 changed one line
Ongelmaksi tulee nopeasti kahden turnauksen vaatimus (10 turnauspeliä,) joka voi helposti asettaa miniminopeuden korotukselle esmes puoleen vuoteen. Siitä että korotukset hidastuvat näin olennaisesti tulee iso murhe, mutta eihän teikäläisen tarvitse uskoa kokemuksen ääntä. Etkä ilmeisesti halua oikein perustella asiaasi, kun näemmä kohdistit tarkastelusi vain yhden henkilön kahteen korotukseen.
----
At line 200 changed one line
Tekstisi luokittajien korruptoituneisuudesta on varsin ikävää luettavaa. Itse en ole pitänyt ketään luokittajista noin toivottoman pahana ihmisenä.
!!Karin ehdotus
At line 202 changed one line
-- DonOlli, 17.6.
Jos oletetaan, että puhutaan järjestelmästä, joka on suunnattu dan-korotuksiin ja tasa-avaus go:hon
(kyu-luokituksissa mielestäni voidaan sallia aika suuri vapaus), niin itse lähtisin hahmottelemaan järjestelmää
siten, että dan-tasot määrittyisivät teoreettisen gor-mallin kautta. Kun tarkastellaan pelaajan korotusta
kohdetasolle X, laskettaisiin gor-mallin mukainen todennäköisyys pelaajan viimeiselle
tulosriville (vapaasti valittavasta alkuhetkestä lähtien) väitteelle "luokitus on vähintään X" ja
minimi- ja maksimirajat asetettaisiin tälle todennäköisyydelle. Esim. 50% ja 95% tjsp. Järjestelmään voitaisiin
jättää joustovaraa luokitustoimikunnalle siten, että riippuen yleisestä luokitusten tasosta, toimituskunta
voi etukäteen säätää rajoja kokouksissaan. Näin saadaan samalla kaikille tasapuolinen, objektiivinen,
At line 204 changed one line
Katso tämän tekstin otsikkoa ja alun johdanto-osaa. Tämä on alustava ehdotus, jossa on säätövaraa "parametreissa". Kohdistin tarkasteluni yhden henkilön kahteen korotukseen, koska sinä kohdistit kokemuksesi äänestä kumpuavan huolesi tämän henkilön korotuksiin. Osoitin huolesi perusteettomaksi. Löydätkö kokemuksesi nojalla muita tapauksia?
seurattava järjestelmä, joka bonuksena jättää luokitustoimikunnalle mahdollisuuden säätää korotusten
yleisherkkyyttä, jotta järjestelmää voidaan säätää ja korjata.
At line 206 changed one line
-- Markku, 17.6.
-- Kari 20.6
At line 208 changed one line
Katsoin äsken viiden suomalaisen nykyisen dan-pelaajan meriittejä. Kieltämättä tuo minimimeriittivaatimuksen vaadittu pelimäärä on liian suuri. Pelimäärävaatimuksen voisi oikeastaan pudottaa kokonaan pois, koska silloin nopeat nousijat voidaan korottaa tarvittaessa nopeasti.
----
At line 210 changed one line
-- Markku, 17.6.
!!Ollin ehdotus
At line 212 changed one line
Herää vain kysymys, että mihin tätä ohjenuoraa tarvitaan, kun ns. mutu-menetelmän historiasta on erittäin vaikea löytää maksimimeriittiylittäjiä, joita ei olisi korotettu muutenkin. Ennemminkin minimimeriitin soveltaminen olisi luonut ongelmatilanteita silloin, kun terveellä järjellä ajateltuna on korotettu nopeasti edistyneitä. Ja jos minimum-maximum-väli on tarpeeksi suuri, niin liean olemassaolon merkitys ei ole wikin täyttöä ja kyseenalaisen retoriikan viljelymahdollisuutta kummoisempi.
Ja nyt tuli puheeksi, niin itse olen miettynyt erilaisia tilastomenetelmiä sisltävää mallia. Esimerkiksi sellaista, jossa
At line 214 changed one line
-- Vesa, 17.6.
* etsitään ja suljetaan pois outlierit (mahdollisesti eri vaiheissa)
* etsitään alipopulaatiot
* etsitään alipopulaatioiden sisäisiä ja välisiä trendejä
* selvitetään näiden perusteella, että ketkä saavat odottamattoman hyviä tuloksia
At line 216 changed one line
Kuten sanoin, nämä parametrit ovat säädettävissä. Toin tämän ohjenuoran tänne ylipäätään siksi, että parametreista voitaisiin esittää näkemyksiä, kuten ylläolevaan johdantoon kirjoitin.
Voi olla että Laurin tutkimat mallit ovat olennaisesti parempia, koska Max Likelihood -malli saattaa antaa tämän kaiken sivutuotteena (tosin muistaakseni LM:n log-normaaliusvaatimus voi oikeasti aiheuttaa ongelmia,) mutta ainakin on uskottavaa että se olisi hyvä malli. Tällainen olisi ainakin paremmin perusteltavissa kuin useimmat muut mallit, koska:
At line 218 changed one line
Katveeseen jääneitä tasaisen hyvin menestyneitä, joilta on käytännössä vaadittu paljon kovempi näyttö kuin joiltakin ns. nopeasti etenijöiltä tai muilta erityisen hyviä yksittäisiä turnausnäyttöjä esittäneiltä, ei ole vaikeaa löytää. Kenties tarvetta olisi sopivasti säädetylle maksimirajalle, jonka yli päästyään pelaaja korottuu automaattisesti. Nyt tällaisten henkilöiden turnausmenestyksiä on kaivelemaan arkistojen kätköistä ja niistä on jouduttu muistuttelemaan.
* se käsittelee poikkeavat datapisteet (outlierit)
* se hallitsee taskuuntumisen osittamalla
* se hallitsee taskujen väliset pelit
* se ottaa huomioon pelijatkumot ja niiden katkokset
* se kykenee laskemaan tunnusluvut kaikille tarpeellisille asioille ja niiden virhe-estimaatit
At line 220 changed one line
-- Markku, 17.6.
Tämä antaisi aivan eri luokan lähdemateriaalin luokitussysteemin pohjaksi kuin mikään aiemmin tuntemani. Vielä edistyneempi malli voi laskea pelijatkumon ajan funktiona (jonka Lauri totesi erinomaisen selittäväksi) sekä erilaisia tunnuslukuja sille, että onko jokin datapiste poikkeama, sillä poikkeamia normistahan tässä haetaan.
At line 222 changed 2 lines
Miten uusi järjestelmä, jossa tarvitsee kaivella arkistoja, muuttaisi tilannetta?
Ilman historiatietoa ei hommaa voida tehdä. Nykyjärjestelmässä joku saattaa pahoittaa mielensä jos joku muu ei ole ajanut hänelle korotusta, mutta kyse on vaan ajasta.
Näistä mitään ei heuristinen malli osaa, vaan tässäpä asioita mallinnetaankin oikealla tilastotieteellä. Tällainen kuitenkin vaatisi huomattavasti laajempaa lähdemateriaalia (l. tilastotieteen kirjallisuutta) kuin meikäläisellä on saatavilla, sekä aivan epäilemättä jonkun oikean matemaatikon. Ja paljon työtä ja kärsivällisyyttä.
At line 225 changed one line
-- Gardan, 17.6
Ei, en todellakaan pidätä henkeäni. Mutta odotan edelleen mielenkiinnolla Laurin jatkotuloksia.
At line 227 changed one line
Edelleen, ehdotettu maksimimeriitti on sen verran kova, että kukaan ei suostu eikä ole suostunut odottamaan korotusta siihen saakka. Vähän sama asia, kuin että joku pääsee korotettavan tason Gor-lukemaan.
-- DonOlli, 20.6.2005
At line 229 removed one line
-- Vesa, 17.6.
At line 231 changed one line
Näkisin keskustelun ongelmana sen, että tässä yrittää Markku tarjota yhteisölle ''ohjeistusta'' ja tietynlaista tulosten arvioimistapaa. Ja yhteisö sitten mieltää tämän uudeksi ''järjestelmäksi''. Lähtökohtaisesti ajatellen tälläisen ohjeistuksen tarve lienee siinä, ettei luokittajien tarvitsisi liikaa kyseenalaistaa pelaajan X korotuksen tarvetta. Mikä on nyt jo ainakin kertaalleen luokituskomitean lakkauttamisen jälkeen noussut ongelmaksi. Tälläisen selvän yhteisesti hyväksytyn ajattelumallin, että jos tietyt kriteerit täyttyvät niiden korotusta ruvetaan harkitsemaan vakavast, olemassa olo on siksi nähdäkseni varsin tervetullut.
Aineiston koko ei sinänsä vaikuta osa-aineistojen löytämiseen, koska taskun määritelmä on, että se on osapopulaatio joka pelaa pääasiassa keskenään. Tämän tunnistaminen taas on suhteellisen helppoa, ihan pelimäärien perusteella.
At line 233 changed one line
Mutta tarviiko tälläisen olla sitten taas kiveen hakattu järjestelmä? Ei minun mielestäni. Nykyinen pitkälti mutuun pohjautuva järjestelmä on eittämättä maamme oloissa hyvä, mutta en näe mitään syytä sille, etteikö tuollainen selvä yleisesti hyväksyttävä __ohjeistus__ olisi siihen hyvä lisä. Sellainen nähdäkseni tarvitaan luokituskomitean puuttuessa. Näkisin myös, että tuollainen ohjeistus saisi pitää sisällään muutakin luokitukseen liittyvää kuin pelkkiä turnaustulosten tai vastaavien arviointia.
Osituksen jälkeinen trendien löytäminen antaa aivan suoraa osviittaa siihen, että miten osapopulaatioiden sisäiset pelit ovat menneet, ja tämä sitten kiinnitetään muihin osapopulaatioihin kaikilla niillä peleillä jotka on saatavilla. Tästä saadaan omat tunnuslukunsa populaatioiden vĺiseen kehitykseen. Yksi osapopulaatio saattaa olla esmes jokaisen turnauksen kiertäjät, jotka siis eivät kuulu mihinkään muuhun populaatioon, ihan peliaineiston perusteella.
At line 235 changed one line
-- [Pekka], 17.6.2005
Huomionarvoista on, että pelaajan pelituloksia tarkkaillaan ensisijaisesti ositetussa kontekstissa, ja sitten näistä osa-aineistojen välisistä suhteista nähdään, että onko osapopulaation pelitaso jotenkin muiden osapopulaatioiden tasoista poikkeava. Tämä taas palautetaan yksilöön siten, että kun tiedetään osapopulaation kehitys, voidaan siitä arvioida yksilöiden korotustarve.
At line 237 removed one line
Kilpailussa "kenen korotus on ollut eniten kiven alla" johtoasemassa on Kare Jantunen, joka korotukseen 2 daniksi vaadittiin lopulta tällaiset [meriitit|http://www.ee.oulu.fi/~paavo/go/voittotilastot/voittotilastot.cgi?name=Kare+Jantunen&ttype=tasa-avaus&fromdate=&todate=&fromrank=1d&torank=1d&nmax=&tregexp=]
At line 239 changed 4 lines
\\Player: Jantunen, Kare
\\
\\Ranks 1d -> 1d
\\Tournament name regexp: tasa-avaus.*
Karkea kuvitteellinen esimerkki voisi olla Oulu (15 tiukkaa nousijaa,) Tampere (20 stanganattia) ja kaikenkiertäjät (10 hengen kytkevä elementti.) On varsin järjetöntä yrittää vertailla näiden pelejä yksilötasolla, koska aineisto jää hyvin vähäiseksi, ja näin ollen tulosta ei juuri tule. Sen sijaan jos todetaan kyseessä olevan kolme koherenttia osapopulaatiota, lasketaan niiden väliset erot, ja siitä että miten kunkin osapopulaation hyvin- ja huonostimenestyvien suteellinen taso olisi, voidaan saada selvästi isompia ja merkityksellisempiä eroja kuin vain yksilöistä.
At line 244 changed one line
\\Total of 65 games, 39 wins (60.00%), 26 losses (40.00%) and 0 jigos (0.00%) played in 12 \\tournaments against 47 different opponents.
Poikkeamien käsittely on erityisen tärkeää tällaisessa, koska ne muuten sotkevat osapopulaatioiden väliset suhteet. Tyypillisesti osittamisessa kannattanee keskittyä arviolta 80% aineistoon, siis suljetaan osapopulaatioiden välisten trendien laskemisesta outliereina sekä 10% parhaista että 10% huonoimmista (tai mikä tahansa prosenttitaso halutaankin, mutta kummankin poissuljetun hännän koko on parasta olla ainakin yksi henkilö) ja vasta näiden ydinpopulaatioiden suhteiden perusteella annetaan lisämerkitystä outliereille. Jos jokin osapopula ei ole riittävän iso että outliereita voidaan sulkea pois, se pitää käsitellä jollain muulla tavoin, koska silloin ollaan erityisen pahassa riskissä sotkea homma poikkeavilla havainnoilla.
At line 246 changed one line
\\Winning percentages
Olen henkilökohtaisesti täysin varma että tällainen malli olisi olennaisesti parempi kuin mikään heuristinen automaatti, eikä minulla ole epäilystäkään siitä etteikö tämä vetäisi mutulle turpiin melkoisen usein (kyllä, pidän mutua parempana kuin sokeaa heuristiikkaa.) Oma hatusta vedetty näppituntumani on, että tällä olisi tunnistettu ehkä neljännes enemmän sellaisia joita olisi pitänyt tarkkailla huolellisesti, ja jotka vain jäivät katveeseen kun työmäärän suuruuden takia jokaista ei voitu tarkkaan syynätä. Lisäksi olisi saatu systemaattisuutta asiaan, ja tietty huomattavasti parempia korotusperusteita. Puhumattakaan siitä että maan eri osien (l. kerhojen) väliset tasoerot olisivat tasoittuneet olennaisesti paremmin.
At line 248 changed 10 lines
\\ 6d 0.00% (0/1)
\\ 5d 0.00% (0/5)
\\ 4d 16.67% (1/6)
\\ 3d 50.00% (3/6)
\\ 2d 91.67% (11/12)
\\ 1d 60.00% (12/20)
\\ 1k 85.71% (6/7)
\\ 2k 83.33% (5/6)
\\ 4k 0.00% (0/1)
\\10k 100.00% (1/1)
Kaikki tämä sisältyy siis ylempänä olevaan mallin kuvaukseen. Ja uskon vahvasti tämän olevan vain yksi esimerkki siitä, miten paljon parempia tuloksia voidaan saada mallintamalla todellisuutta eikä miettimällä pisteautomaatteja.
At line 259 changed one line
\\Siis \\[tämäkään|http://www.ee.oulu.fi/~paavo/go/voittotilastot/voittotilastot.cgi?name=Kare+Jantunen&ttype=tasa-avaus&fromdate=&todate=01-04-2002&fromrank=1d&torank=1d&nmax=&tregexp=]
-- DonOlli
At line 261 changed one line
\\eli
----
At line 263 changed one line
\\Player: Jantunen, Kare
Minulta voi tilata dataa, jos omaa ei ole, siistissä tekstitiedostomuodossa, jossa on riveittäin pelaajien ja voittajan nimet yksikäsitteistetyssä EGF-muodossa sekä näiden pelin aikaiset luokitukset ja kansallisuudet, ajankohta ja turnaus, jossa peli pelattiin.
At line 265 changed 3 lines
\\Dates -> 01-04-2002
\\Ranks 1d -> 1d
\\Tournament name regexp: tasa-avaus.*
-- Markku, 21.6.
At line 269 changed one line
\\Total of 47 games, 26 wins (55.32%), 21 losses (44.68%) and 0 jigos (0.00%) played in 8 \\tournaments against 40 different opponents.
Onko jollakulla käytössä näppärää työkalua, jolla saisi näytille graafin, jossa solmut edustavat pelaajia ja kaaret pelattuja pelejä. Olisi todella mielenkiintoista ja valaisevaa osapopulaatioiden erottamista ajatellen nähdä kuva. Suomalaisten pelit halutulta aikaväliltä voin toimittaa tekstitiedostona.
At line 271 changed one line
\\Winning percentages
-- Markku
At line 273 changed 10 lines
\\ 6d 0.00% (0/1)
\\ 5d 0.00% (0/5)
\\ 4d 0.00% (0/4)
\\ 3d 50.00% (2/4)
\\ 2d 88.89% (8/9)
\\ 1d 57.14% (8/14)
\\ 1k 75.00% (3/4)
\\ 2k 100.00% (4/4)
\\ 4k 0.00% (0/1)
\\10k 100.00% (1/1)
No niin, tässä on nyt tietokantapulauttimestani haetut kaikkiin dan-korotuksiin vuoden 2000 aikana tai sen jälkeen vaaditut meriitit. Tulosriveistä on poistettu kaikki tappiot vähintään kolme luokkaa vahvemmille ja kaikki voitot vähintään kolme luokkaa heikompia vastaan. Tuloksille ei ole tehty "vastustaja-analyysejä" eli ei ole arvioitu vastustajan nominaaliluokitusta ylös- tai alaspäin tämän samassa turnauksessa menestymisen perusteella. Vastustajien nominaaliluokitusten korjaukset tulevat tuloksiin hyvin pian. Alustavan selvityksen mukaan kuitenkaan niillä ei ole kovin suurta vaikutusta pitkissä tulosriveissä varsinkaan isoissa turnauksissa, koska joidenkin vastustajien pelatessa nominaalisen tasonsa alapuolella, joidenkin vastustajien pelaaminen nominaalisen tasonsa yläpuolella kompensoi sen.
At line 284 changed one line
\\ei vielä riittänyt vaan tuosta suorituksesta kului vuosi lisänäyttöineen ennen kuin \\korotus tuli.
|Pelaajan nimi|Korotus mistä mihin|6d|5d|4d|3d|2d|1d|1k|2k|3k|4k|5k|6k|
|AnttiH|1k->1d|-|-|-|0/1|1/5|8/15|13/19|3/4|0/1|
|AnttiH|1d->2d|-|-|1/2|3/5|3/8|6/10|2/2|
|AnttiT|1k->1d|-|-|-|-|2/3|5/6|1/1|
|AnttiT|1d->2d|-|1/1|-|0/1|3/4|2/2|1/1|
|AnttiT|2d->3d|1/1|0/3|0/1|5/11|10/13|3/3|0/1|
|Einari|1k->1d|-|-|-|-|2/4|4/7|2/5|6/8|
|Esa|1d->2d|-|-|0/1|2/7|6/7|5/8|2/3|
|Jaakko|1k->1d|-|-|-|0/3|3/11|8/13|7/8|7/11|0/1|
|Joose|1k->1d|-|-|1/2|0/2|1/3|3/7|4/7|2/2|
|Joose|1d->2d|-|1/1|2/3|0/1|4/6|2/4|
|Kare|2k->1d|-|-|-|-|1/1|2/4|3/5|3/4|
|Kare|1d->2d|-|-|1/6|3/5|9/12|13/24|4/6|
|Kare|2d->3d|-|2/6|1/2|5/8|5/6|5/6|
|Kari|2k->1d|-|-|-|-|2/3|1/2|1/2|2/5|
|Kari|1d->2d|-|-|0/3|1/2|7/8|11/16|4/5|
|Lauri|1k->1d|-|-|-|1/2|4/7|2/4|
|Otso|1k->1d|-|-|-|1/2|1/3|2/2|2/4|1/1|-|0/1|
|Otso|1d->2d|-|-|2/3|2/4|9/11|3/7|0/1|
|Paavo|2k->1d|-|-|-|-|0/4|4/8|3/7|1/4|
|Seppo|1k->1d|-|-|-|0/3|4/10|5/12|6/10|8/9|-|0/1|
|Simo|2k->2d|-|-|1/1|2/5|3/5|3/3|1/1|
|TeemuH|1k->1d|-|-|-|-|2/3|3/4|4/5|
|TeemuH|1d->2d|-|1/3|1/1|-|2/3|2/5|1/2|
|TeemuR|2k->1d|-|-|-|0/2|1/3|0/2|1/5|10/13|-|-|-|0/2|
|Timo|1k->2d|-|-|1/2|1/2|1/2|2/3|2/3|
|Timo|2d->3d|-|2/6|1/4|4/5|1/1|1/3|-|0/1|
|Tuomo|1k->1d|-|-|-|1/4|5/11|6/9|11/18|8/9|0/1|
At line 286 changed one line
\\Kuitenkin esimerkiksi \\[tämä|http://www.ee.oulu.fi/~paavo/go/voittotilastot/voittotilastot.cgi?name=Markku+Jantunen&ttype=tasa-avaus&fromdate=&todate=01-01-2000&fromrank=1d&torank=1d&nmax=&tregexp=] \\eli nykykorotuslinjaan nähdenkin varsin normaali korotusmeriitti oli aiemmin katsottu \\riittäväksi näytöksi korotukseen 2 daniksi:
Puuttuu vielä Esa 2k->1d.
At line 288 changed one line
\\Player: Jantunen, Markku
|Pelaajan nimi|Mistä mihin|Pelit vahv.|Pelit kohd.|Pelit heik.|
|AnttiH|1k->1d|1/6|8/15|14/24|
|AnttiH|1d->2d|4/7|3/8|8/12|
|AnttiT|1k->1d|2/3|5/6|1/1|
|AnttiT|1d->2d|1/2|3/4|3/3|
|AnttiT|2d->3d|1/5|5/11|13/17|
|Einari|1k->1d|2/4|4/7|8/13|
|Esa|1d->2d|2/8|5/8|2/3|
|Jaakko|1k->1d|3/14|8/13|14/20|
|Joose|1k->1d|2/7|3/7|6/9|
|Joose|1d->2d|3/5|4/6|2/4|
|Kare|2k->1d|1/1|2/4|6/9|
|Kare|1d->2d|4/11|9/12|17/30|
|Kare|2d->3d|3/8|5/8|10/12|
|Kari|2k->1d|2/3|1/2|3/8|
|Kari|1d->2d|1/5|7/8|15/21|
|Lauri|1k->1d|5/9|2/4|-|
|Otso|1k->1d|2/5|2/2|3/6|
|Otso|1d->2d|4/7|9/11|3/8|
|Paavo|2k->1d|0/4|4/8|4/11|
|Seppo|1k->1d|4/13|5/12|14/20|
|Simo|2k->2d|3/8|3/5|4/4|
|TeemuH|1k->1d|2/3|2/5|1/2|
|TeemuH|1d->2d|2/4|2/3|3/7|
|TeemuR|2k->1d|1/5|0/2|11/18|
|Timo|1k->2d|2/4|1/2|4/6|
|Timo|2d->3d|3/10|4/5|2/5|
|Tuomo|1k->1d|6/15|6/9|19/28|
At line 290 changed 3 lines
\\Dates -> 01-01-2000
\\Ranks 1d -> 1d
\\Tournament name regexp: tasa-avaus.*
Yllä on pelkästään yhteenvedot tuloksista. Jos joku haluaa tutkia tarkemmin turnaustuloksia, voin liittää tai copypasteta tänne turnaustietokantapulauttimeni tuottamat pelaajakohtaiset yhteenvedot pelituloksista vastustajien tasoittain, listat peleistä ja vastustajista luokituksineen sekä päivämäärineen ja listat kussakin yhteenvedossa mukana olevista turnauksista.
At line 294 changed one line
\\Total of 26 games, 14 wins (53.85%), 12 losses (46.15%) and 0 jigos (0.00%) played in 5 \\tournaments against 22 different opponents.
-- Markku, 22.6. 2005
At line 296 changed one line
\\Winning percentages
Ehdotan, että joku suorittaa tälle sivulle [NPOV|http://en.wikipedia.org/wiki/NPOV]-menetelmän mukaisen siivouksen. Keskustelun (erityisesti näin pitkäksi ja henkilökohtaisuuksiin venyneen) editointi, muokkaus ja tiivistäminen olisi erittäin positiivinen asia.
At line 298 changed 9 lines
\\ 5d 0.00% (0/6)
\\ 4d 33.33% (1/3)
\\ 3d 60.00% (3/5)
\\ 2d 100.00% (2/2)
\\ 1d 100.00% (3/3)
\\ 1k 50.00% (2/4)
\\ 2k 100.00% (1/1)
\\ 3k 100.00% (1/1)
\\ 5k 100.00% (1/1)
-- Janne
At line 308 changed one line
-- Markku, 17.6.
Yritin tehdä koosteen keskustelusta, ks. sivun alku. Korjatkaa jos ymmärsin jotain väärin.
At line 310 changed one line
Vesa, tuo Karelta de facto vaadittu meriitti muuten on ''parempi'' kuin ehdottamani maksimimeriitti, jos ajatellaan, että yksi voitto 4 danista on vähintään yhtä hyvä kuin yksi voitto 1 danista ja viisi voittoa 2 daneja vastaan on vähintään yhtä hyvä kuin viisi voittoa 1 daneja vastaan (lienee loogisesti kiistatonta). Tämän muunnoksen jälkeen Karelta 2 daniksi vaaditut tulokset näyttävät seuraavilta:
-- Tuomo K., 23.6.2005
At line 312 removed one line
\\Winning percentages
At line 314 changed 10 lines
\\ 6d 0.00% (0/1)
\\ 5d 0.00% (0/5)
\\ 4d 16.67% (0/6) (1 voitto siirretty voitoksi 1k:ta vastaan)
\\ 3d 50.00% (3/6)
\\ 2d 91.67% (6/12) (5 voittoa siirretty voitoiksi 1d:ta vastaan)
\\ 1d 60.00% (17/25)
\\ 1k 85.71% (7/8)
\\ 2k 83.33% (5/6)
\\ 4k 0.00% (0/1)
\\10k 100.00% (1/1)
Hyvä, mutta sellaisen keskustelun osan, joka on jo tiivistetty, voisi poistaa.
At line 325 changed 3 lines
* Voitot vahvemmista 3/12 = 25% (tappioita vähintään kolme luokkaa kohdetasoa vahvemmille ei lasketa) vähintään 6 pelissä.
* Voitot kohdetasoisista 6/12 = 50% vähintään 10 pelissä.
* Voitot kohdetasoa heikommista 29/40 = n.73% (voittoja vähintään kolme luokkaa kohdetasoa heikommista ei lasketa) vähintään kuudessa pelissä.
-- Janne
At line 329 changed one line
Tuo jää hivenen alapuolelle (heikompien osalta) ehdotetusta maksimimeriittirajasta. Toisaalta, jos ajatellaan, että voittoja yhtä 4 danista aliarvostettin melko rankasti ja viittä voittoa 2 daneista aliarvostettiin yhden luokan verran kutakin, lienee vaikea löytää henkilöä, jonka mielestä tuo tulos ei ehdotetun (kieltämättä liian vaativan - Vesankin mielestä) maksimimeriitin vaatimustasolle yltäisi.
Poistin suurimman osan sivuston keskustelusta. Jos poistin tekstiä liiaksi jonkun mielestä niin sivuhistoriasta saa kaivettua haluamansa vanhat tekstit takaisin.
At line 331 changed one line
-- Markku 17.6.
Jätin Karin ja Ollin systeemiehdotusten tekstit tuohon ylle. Olisi ehkä hyvä jos Kari ja Olli siirtäisivät ne omille sivuilleen ja muokkaisivat niistä haluamansa esityksen.
At line 333 changed 31 lines
SM-karsintojen 5-0 tulos auttoi huomattavasti Karen välittömään korotukseen. Et kai nyt Markku tarkoita, että sinun korotuksesi aikoinaan johtui mielistelystä ja lahjonnasta :)
-- Vesa, 17.6.
Mitä haittaa maksimi-rajasta voi olla jos sitä ei kerran juuri koskaan tultaisi
soveltamaan? Onko tosiaan vaikea ymmärtää, että Markku valitsi itsensä esimerkiksi
välttääkseen juuri tuollaista henkilökohtaisuuksiin menoa?
-- Kari, 17.6.
Teen kontribuution keskusteluun esittelemällä suosikkiaihettani, eli omia turnaustilastojani, jotka tunnetusti eivät mitenkään korreloi pelitaitojeni kanssa. Ehkä tämän tosiasian tiedostaminen luokittajien taholta on vaikuttanut siihen, ettei minua korotettu soodaniksi jo aikaa sitten :)
Omat tilastoni (8 viimeisestä turnauksesta) korotushetkellä shodaniksi olivat:
2 dan 2/10, 20 % (alle ehdotetun rajan 25 %)\\
1 dan 6/9, 66 % (yli ehdotetun rajan 50 %)\\
1&2 kyu 5/6, 83 % (yli ehdotetun rajan 75 %)\\
Kuusi kuukautta sitten, SM-kisojen B-sarjan jälkeen (välissä 3 turnausta) tilasto näytti tältä (7 viimeistä turnausta) :
2 dan 2/8, 25 % (ehdotettu raja 25 %)\\
1 dan 4/6, 66 % (yli ehdotetun rajan 50 %)\\
1&2 kyu 6/8, 75 % (ehdotettu raja 75 %)\\
Täytin siis maksimimeriitin ehdot jo yli puoli vuotta sitten. Keskustelun yleinen sävy on tähän asti ollut, että maksimeriitin saavuttaminen on kova tulos. Vesa oli jopa sitä mieltä, ettei kukaan suostu odottelemaan sen saavuttamista. Minä odotin yli puoli vuotta ja kolme turnausta sen jälkeen ilman, että pelisuoritukset olisivat notkahtaneet, mutta korotusta ei kuulunut ennen kuin joka toinen gokaverini alkoi luokittajien perään sitä huudella.
-- Jaakko
Jaa kappas, jätin yhden tappion 3 danille pois laskuista arvioidessani meriittejäni SM-b-sarjan jälkeen. Jäi siis meriitit aikanaan saavuttamatta. Onpa hyvä, ettei kukaan mennyt korottamaan ;)
-- Jaakko
-- Tuomo K. 1.7.2005
Version Date Modified Size Author Changes ... Change note
176 01-Jul-2005 19:14 25.635 kB TuomoKeskitalo to previous
175 27-Jun-2005 16:18 106.938 kB 194.157.96.130 to previous | to last
174 27-Jun-2005 14:48 106.903 kB 194.157.96.130 to previous | to last
173 24-Jun-2005 09:42 106.879 kB TuomoKeskitalo to previous | to last
172 24-Jun-2005 04:50 106.739 kB 81.197.77.215 to previous | to last
171 24-Jun-2005 00:43 106.782 kB JanneJalkanen to previous | to last
170 23-Jun-2005 21:48 106.685 kB TuomoKeskitalo to previous | to last
169 22-Jun-2005 16:19 100.547 kB 194.157.96.130 to previous | to last
168 22-Jun-2005 16:14 100.186 kB 194.157.96.130 to previous | to last
167 22-Jun-2005 16:09 99.821 kB 194.157.96.130 to previous | to last
166 22-Jun-2005 15:32 98.97 kB 194.157.96.130 to previous | to last
165 22-Jun-2005 15:31 98.96 kB 194.157.96.130 to previous | to last
164 22-Jun-2005 15:22 98.933 kB 194.157.96.130 to previous | to last
163 22-Jun-2005 15:21 98.932 kB 194.157.96.130 to previous | to last
162 22-Jun-2005 15:18 98.937 kB 194.157.96.130 to previous | to last
161 22-Jun-2005 15:16 98.874 kB 194.157.96.130 to previous | to last
« This page (revision-176) was last changed on 01-Jul-2005 19:14 by TuomoKeskitalo