At line 5 changed one line |
Go on ikivanha kiinalainen kahden pelaajan strateginen lautapeli. Ensimmäiset tunnetut maininnat pelistä ovat ajalta 500 eKr (eli 2500 vuotta sitten), mutta legendojen mukaan peliä olisi pelattu jo 4000 vuotta sitten keisari Yaon hovissa. Joka tapauksessa peli on yksi vanhimpia edelleen pelattuja pelejä. |
Go on ikivanha kiinalainen kahden pelaajan strateginen lautapeli. Ensimmäiset tunnetut maininnat pelistä ovat ajalta 500 eaa. (eli 2500 vuotta sitten), mutta legendojen mukaan peliä olisi pelattu jo 4000 vuotta sitten keisari Yaon hovissa. Joka tapauksessa peli on yksi vanhimpia edelleen pelattuja pelejä. |
At line 87 changed 2 lines |
Gaimport ky c/o Timo Reijola puh: 09-346 2555 |
[http://www.kolumbus.fi/gaimport/] |
Gaimport ky c/o Timo Reijola puh: 050 555 2477 |
[https://gaimport.fi/] |
[https://gaimport.fi/tilausapuri/] |
At line 125 changed one line |
Juu, eivät. (Tyypillinen baarissa gota pelaava [kuulee|http://makinglife.csgo.org/index.php?id=9] tämän kysymyksen noin kaksi-viisi kertaa illassa eri variaatioina, joten kannattaa harjoitella vastaus.) |
Juu, eivät. (Tyypillinen baarissa gota pelaava [kuulee|https://web.archive.org/web/20121017101039/http://makinglife.csgo.org/index.php?id=9] tämän kysymyksen noin kaksi-viisi kertaa illassa eri variaatioina, joten kannattaa harjoitella vastaus.) |
At line 135 changed one line |
Gossa tärkeä osa pelivahvuutta on visuaalinen hahmottaminen, jota tarvitaan perinteisemmän "raa'an laskutehon" lisäksi. Go-lauta on kooltaan shakkilautaa suurempi, ja mahdollisten siirtojen ja tilanteiden määrä on shakkiinkin verrattuna aivan eri kertaluokassa. Go on näistä peleistä ainoa, jossa keskitasoinen kerhopelaajakin vielä voittaa vahvimmatkin tietokoneohjelmat. Muitakin eroja toki löytyy. |
Gossa tärkeä osa pelivahvuutta on visuaalinen hahmottaminen, jota tarvitaan perinteisemmän "raa'an laskutehon" lisäksi. Go-lauta on kooltaan shakkilautaa suurempi, ja mahdollisten siirtojen ja tilanteiden määrä on shakkiinkin verrattuna aivan eri kertaluokassa. Muitakin eroja toki löytyy. |
At line 158 changed one line |
Amatöörien luokituksia voisi (käyttämäni jako on täysin mielivaltainen) kuvailla esimerkiksi näin: |
Amatöörien luokituksia voisi (alla oleva jako on täysin mielivaltainen) kuvailla esimerkiksi näin: |
At line 166 changed one line |
Suomen vahvimmat pelaajat ovat luokitukseltaan 6 dan. Dan-luokitettuja pelaajia on tällä hetkellä (23.3.2010) Suomessa yhteensä 82. |
Ammattilaisten luokituksissa käytetään daneja (1 dan - 9 dan) kuten vahvojen amatöörienkin luokituksissa, mutta ammattilaisluokitukset, joita usein kutsutaan pro-luokituksiksi, ovat merkittävästi vahvempia; 1 danin ammattilainen on pelivahvuudeltaan lähellä 7 danin amatööriä. |
At line 169 added one line |
Vahvin suomalainen pelaaja on epäilemättä Japanissa ammattilaisena pelaava Antti Törmänen (1 dan pro). Amatööri-dan-luokitettuja pelaajia on tällä hetkellä (5.4.2014) Suomessa yhteensä 114. |
At line 171 added one line |
|
At line 171 changed one line |
Kyllä, mutta koska tietokoneet eivät toistaiseksi osaa pelata erityisen hyvin, ne kelpaavat vastukseksi vain muutaman ensimmäisen pelin ajaksi. Tietokonetta vastaan voi (ja mielestäni kannattaakin) pelata alussa, koska sillä lailla saa omasta pelistä karsittua ne ilmiselvimmät virheet pois, ja lisäksi tietokone on väsymätön vastustaja, joka ei kieltäydy pelistä. Koska kuitenkin tietokoneiden pelityyli on aina samanlainen, eikä se kehity, on vaara että opit pärjäämään nimenomaan kyseistä pelityyliä vastaan, ja käyttämään tietokoneen virheitä hyväksesi. Tässä vaiheessa et enää opi gota, vaan opit tietokoneen virheitä. |
Kyllä voi. Erityisen kätevää on pelata go-serverillä (esim. KGS, kts. alla) "botteja" vastaan. Botit ovat go-tekoälyjä, jotka ovat kytkeytyneenä palvelimeen, joten erillistä go-tekoälyohjelmaa ei niitä vastaan pelatakseen tarvitse omalle koneelle asentaa. Tietokonetta vastaan kannattaa pelata erityiseti alussa, koska sillä lailla saa omasta pelistä karsittua ne ilmiselvimmät virheet pois, ja lisäksi tietokone on väsymätön vastustaja, joka ei kieltäydy pelistä. Koska kuitenkin tietokoneiden pelityyli on tyypillisesti samanlainen, eikä se kehity, on vaara että opit pärjäämään nimenomaan kyseistä pelityyliä vastaan, ja käyttämään tietokoneen virheitä hyväksesi. Tässä vaiheessa et enää opi gota, vaan opit tietokoneen virheitä. |
At line 173 changed one line |
Tietokonetta vastaan pelaaminen kannattaa lopettaa varsin varhain, ja siirtyä pelaamaan ihmisiä vastaan. |
Tietokonetta vastaan pelaaminen kannattaakin lopettaa varsin varhain, ja siirtyä pelaamaan ihmisiä vastaan. |
At line 178 added one line |
Moderneja tekoälyjä vastaan pelaaminen voi kuitenkin olla vahvallekin pelaajalle hyväksi, ja go-yhteisö odottaakin innolla, josko supervahva [AlphaGo]-tekoäly jossain vaiheessa julkaistaisiin suurelle yleisölle. |
At line 180 added one line |
|
At line 184 added one line |
* [OGS] [http://www.online-go.com/], uusin, ja erityisen aloittelijaystävällinen. |
At line 188 added one line |
* WBaduk [http://www.wbaduk.com/], korealaisten suosima palvelin |
At line 210 changed one line |
Suomalaisessa gossa ei ole virallista opettaja/oppilas järjestelmää. Kannattaa muistaa, että kaikki suomalaiset pelaajat ovat puhtaasti amatöörejä. Paras tapa saada opetusta onkin pyytää sitä kohteliaasti. |
Suomalaisessa gossa ei ole virallista opettaja/oppilas järjestelmää. Kannattaa muistaa, että kaikki suomalaiset pelaajat ovat puhtaasti amatöörejä ([poikkeus|AnttiTörmänen]). Paras tapa saada opetusta onkin pyytää sitä kohteliaasti. |